Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

JUST EAT TAKEAWAY NL0012015705

Laatste koers (eur)

12,515
  • Verschill

    -0,025 -0,20%
  • Volume

    415.756 Gem. (3M) 2,5M
  • Bied

    12,500  
  • Laat

    12,515  
+ Toevoegen aan watchlist

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1271 1272 1273 1274 1275 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Brimily 17 mei 2023 17:56
    quote:

    Pedro Ines Kuilen schreef op 17 mei 2023 17:40:

    Voor de AvA stond de koers flink in het rood en toen de ava en toen kwam de AAvAR d1 (After AvA Rally day one)!!
    dus volgend jaar maar weer loonsverhoging
  2. forum rang 5 Jimnotaris 17 mei 2023 18:12
    www.levensmiddelenkrant.nl/dekamarkt-...

    VELSEN NOORD – Dekamarkt stop op 2 juni met het thuisbezorgen van boodschappen. Klanten kunnen dan ook niet meer online bestellen. De medewerkers van de online thuisbezorgafdeling zijn persoonlijk geïnformeerd en hebben een andere baan aangeboden gekregen binnen Dekamarkt. Ook de thuisbezorgklanten zijn geïnformeerd en zijn uitgenodigd om te komen winkelen bij Dekamarkt.
    “Wij kunnen onze thuisbezorgservice niet aanbieden op een manier die past bij onze formule en onze klantbeloften”, legt algemeen directeur Bart Oprel uit. “Omdat we een ambitieus verbouwings- en verduurzamingsprogramma voor onze filialen hebben, richten we ons de komende tijd volledig hierop en besteden we geen tijd aan het uitbreiden en verbeteren van de online thuisbezorgservice.”

    Bron: Levensmiddelenkrant

    Met boodschappenbezorgen valt geen ene kloot te vedienen (zeker niet voor de kleintjes of middenmoot). Deen heeft onder andere daarom de toko verkocht, Dirk vd Broek begint er niet aan Deka kapt er mee. Welke volgen nog?

  3. forum rang 4 Big dogs gotta eat - John 17 mei 2023 18:20
    quote:

    Jimnotaris schreef op 17 mei 2023 18:12:

    www.levensmiddelenkrant.nl/dekamarkt-...

    VELSEN NOORD – Dekamarkt stop op 2 juni met het thuisbezorgen van boodschappen. Klanten kunnen dan ook niet meer online bestellen. De medewerkers van de online thuisbezorgafdeling zijn persoonlijk geïnformeerd en hebben een andere baan aangeboden gekregen binnen Dekamarkt. Ook de thuisbezorgklanten zijn geïnformeerd en zijn uitgenodigd om te komen winkelen bij Dekamarkt.
    “Wij kunnen onze thuisbezorgservice niet aanbieden op een manier die past bij onze formule en onze klantbeloften”, legt algemeen directeur Bart Oprel uit. “Omdat we een ambitieus verbouwings- en verduurzamingsprogramma voor onze filialen hebben, richten we ons de komende tijd volledig hierop en besteden we geen tijd aan het uitbreiden en verbeteren van de online thuisbezorgservice.”

    Bron: Levensmiddelenkrant

    Met boodschappenbezorgen valt geen ene kloot te vedienen (zeker niet voor de kleintjes of middenmoot). Deen heeft onder andere daarom de toko verkocht, Dirk vd Broek begint er niet aan Deka kapt er mee. Welke volgen nog?

    Jij denkt dat JET met verlies voor andere partijen bezorgt?
  4. forum rang 5 Jimnotaris 17 mei 2023 18:24
    quote:

    Big dogs gotta eat - John schreef op 17 mei 2023 18:20:

    [...]

    Jij denkt dat JET met verlies voor andere partijen bezorgt?
    Ja
  5. Validus 17 mei 2023 18:31
    Non event vandaag inderdaad maar wel deels verwacht. Had nog even de hoop op een konijn ergens.

    Maar laten we niet treuren mede Long JET - vrienden.

    Zoals bekend kost groei vooral heel erg veel geld. Ook JET zal weer groei realiseren in H2, maar de geldkraan is wel stevig dichtgedraaid.

    JET draait overduidelijk aan de knoppen om z.s.m. cashflow positief te zijn, dit zal de focus zijn voor de komende twee kwartalen. Daarnaast zijn ze aan het sandbaggen en zullen ze in 2023 nog minimaal 2x de outlook bijstellen naar boven.

    Mark my words!
  6. forum rang 4 Gaston Lagaffe 17 mei 2023 18:32
    Heb de AGM (helaas) niet kunnen volgen maar als ik het goed begrijp zijn beleggers niets wijzer geworden (was ook niet de verwachting). Heeft Dick Boer nog iets gemeld ?
  7. forum rang 5 Jimnotaris 17 mei 2023 18:50
    Management expects to deliver a positive Adjusted EBITDA of approximately €275 million in 2023 (previously approximately €225 million in 2023). This guidance includes additional investments in food and non-food adjacencies, wage costs inflation and reflects an uncertain macro-economic environment. 19 apr 2023

    www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

    De verwachting van JET is dat 2023 zal uitmonden in een jaarwinst van 275 miljoen euro.

    Kan hard gaan in een maand tijd: van Adjusted EBITDA 275 miljoen naar 275 miljoen winst.

  8. forum rang 7 Steef89 17 mei 2023 18:53
    quote:

    Jimnotaris schreef op 17 mei 2023 18:50:

    Management expects to deliver a positive Adjusted EBITDA of approximately €275 million in 2023 (previously approximately €225 million in 2023). This guidance includes additional investments in food and non-food adjacencies, wage costs inflation and reflects an uncertain macro-economic environment. 19 apr 2023

    www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

    De verwachting van JET is dat 2023 zal uitmonden in een jaarwinst van 275 miljoen euro.

    Kan hard gaan in een maand tijd: van Adjusted EBITDA 275 miljoen naar 275 miljoen winst.

    Hadden we anders verwacht van de Televaag? Was dat niet ook de club die GTV en omzet doorelkaar haalde?
  9. forum rang 8 GakGak 17 mei 2023 19:07
    quote:

    SEVA_ schreef op 17 mei 2023 16:16:

    Weinig vola. Jammer.
    .
    Het deuntje "Vola, Vola, Vola, voor geld" is gedurende een reeks van jaren niet meer te horen geweest en advertenties.

    Vroeguh was alles veel simpeler...
  10. forum rang 8 GakGak 17 mei 2023 19:16
    Dikke salarisstijging.

    Dikke middelvinger naar de aandeelhouder.

    Jet bobo´s wijken geen duimbreed.

    En onze duimpjes dan ?
  11. forum rang 5 Jimnotaris 17 mei 2023 19:17
    quote:

    Validus schreef op 17 mei 2023 18:31:

    Non event vandaag inderdaad maar wel deels verwacht. Had nog even de hoop op een konijn ergens.

    Maar laten we niet treuren mede Long JET - vrienden.

    Zoals bekend kost groei vooral heel erg veel geld. Ook JET zal weer groei realiseren in H2, maar de geldkraan is wel stevig dichtgedraaid.

    JET draait overduidelijk aan de knoppen om z.s.m. cashflow positief te zijn, dit zal de focus zijn voor de komende twee kwartalen. Daarnaast zijn ze aan het sandbaggen en zullen ze in 2023 nog minimaal 2x de outlook bijstellen naar boven.

    Mark my words!
    Jitse en Brent hadden maanden geoefend op een goochelact met een konijn uit een hoge hoed voor deze AVA. Bleek dat er elke keer een dode mus tevoorschijn te komen. Die truc hadden ze al te vaak laten zien en ze besloten de goochelspullen maar thuis te laten.
  12. forum rang 7 wiegveld 17 mei 2023 19:18
    Lage waardering: beleggers hebben weinig geloof in de financiële doelen van JET
    Datum
    16 mei 2023
    Fondsen
    Takeaway.com
    Tags
    bezorgservice aandeelhoudersvergadering JustEatTakeaway
    Delen

    De boosheid van beleggers in Just Eat Takeaway (JET) over de capriolen van de maaltijdbezorger heeft inmiddels plaatsgemaakt voor enige gelatenheid. Het JET-bestuur moet nu dringend werk gaan maken van z’n geloofwaardigheid. De lage waardering verraadt dat beleggers de ambitieuze financiële doelen van JET met een grote korrel zout nemen.

    Aan de vooravond van de aandeelhoudersvergadering (ava) van JET, keren we even terug naar vorig jaar rond deze tijd. De aandeelhoudersopstand bij het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl bereikte toen een voorlopig hoogtepunt. JET-topman Jitse Groen botste meermaals met z’n aandeelhouders. Deze verweten JET dat het niet luisterde naar voorstellen van beleggers om de wegzakkende resultaten te keren.

    Vorig jaar vonden investeringsfondsen als Cat Rock en Lucerne Capital dat de lappendeken van activiteiten – van Amerika tot Australië – onmogelijk goed te besturen is. JET moest zich van deze aandeelhouders uit sommige landen terugtrekken. Als eerste op het menu stond volgens Cat Rock een afscheid van het begin 2021 nog overgenomen Amerikaanse Grubhub. “Het moet gebeuren en het moet zo snel mogelijk”, aldus Cat Rock-voorman Alex Captain. Na de verkoop van Grubhub en vervolgens die van iFood (Brazilië), Menulog (Australië), Skipthedishes (Canada) en 10bis (Israël), zou JET zijn aandacht volledig moeten richten op Europa.

    In het afgelopen jaar is het oprichter en ceo Groen alleen gelukt de Braziliaanse maaltijdbezorger iFood te verkopen. JET ontving 1,5 miljard euro. Afhankelijk van de ontwikkeling van de waarderingen in de maaltijdbezorgsector kan daar dit jaar nog 300 miljoen euro bij komen. JET had haast met de verkoop en nam genoegen met ‘slechts’ 1,8 miljard euro, maximaal. De markt verslechterde en JET had de contanten hard nodig om een lening af te betalen. Diezelfde marktomstandigheden zorgden er ook voor dat JET het niet voor elkaar kreeg Grubhub te slijten.

    “We waren heel dicht bij een verkoop, maar het probleem was de veranderende marktomstandigheden begin vorig jaar”, vertelde Groen in maart tegen de Financial Times. Geen onwil, maar onmacht wilde hij daarmee zeggen. Feit is dat JET zich met de overname van Grubhub volledig misrekend heeft.

    Met de stapjes die JET heeft gezet, heeft boosheid onder grote beleggers vermoedelijk plaatst gemaakt voor gelatenheid: mopperen helpt niet. Het JET-bestuur moet echter blijven werken aan zijn geloofwaardigheid. De lage waardering verraadt dat beleggers nog altijd maar weinig geloof hebben in de ambitieuze financiële doelen van Groen.

    Ongeloofwaardig ambitieus
    Met de verkoop van het belang van 33 procent in iFood verdwenen de acute zorgen van beleggers over de kaspositie. De volgende stap in het herstelplan van JET is het opkrikken van de winst. Het is van cruciaal belang dat JET aantoont dat het structureel geld kan verdienen met het bezorgen van maaltijden.

    Maar het onvermijdelijke gevolg van de nadruk op winst in plaats van omzet is dat het aantal bezorgorders inmiddels steeds verder afneemt. Volgens JET-baas Groen is de krimp in het aantal orders echter slechts tijdelijk. In 2026 denkt de ceo dat JET via het eigen platform een totale orderwaarde (gross transaction value, GTV) kan binnenhalen van circa 60 miljard euro, tegenover 28,2 miljard euro in 2022. Daarnaast houdt de maaltijdbezorger vast aan een ebitda-marge van meer dan vijf procent als doel voor de langere termijn. In 2022 was deze marge 0,1 procent.

    Tijdens de laatste beleggersdag, in oktober 2021, gaf financieel directeur Brent Wissink aan dat de term langere termijn bij JET staat voor een periode van meer dan vijf jaar. Als de maaltijdbezorger erin slaagt om 60 miljard euro aan orders te behalen bij een winstmarge van meer dan vijf procent, dan stijgt het bedrijfsresultaat (ebitda) tot drie miljard euro.

    JET nog mijlenver verwijderd van eigen doelstellingen

    Bron: JET, Bloomberg. Doelstelling JET in 2028 interpretatie VEB. Bedragen rechterkolom in miljarden euro’s.

    De lage beurswaardering verraadt dat beleggers weinig geloof hebben in de haalbaarheid van de ambitieuze financiële doelen van JET. De gemiddelde analist verwacht een winstgevendheid van minder dan drie procent in 2028 (1,1 miljard euro ebitda gedeeld door een totale orderwaarde van 39 miljard euro, zie grafiek). Dat is ver verwijderd van het eigen doel van meer dan vijf procent.

    Zelfs niet in Noord-Europa
    De door Groen beoogde winstgevendheid voor JET wordt op dit moment bovendien nergens in de wereld gerealiseerd. De JET-activiteiten in Noord-Europa, waaronder Duitsland en Nederland, zijn met een ebitda-marge van iets meer dan vier procent het meest winstgevend. In de meeste andere regio’s wordt echter niet of nauwelijks ebitda-winst gemaakt.

    Om de verschillen tussen de regio’s van JET te begrijpen, is het goed een onderscheid te maken tussen de verschillende activiteiten van JET, met de marktplaats-activiteiten enerzijds en de zogenoemde logistieke activiteiten anderzijds.

    In het oorspronkelijke zogeheten marktplaatsmodel was JET alleen de schakel tussen restaurant en klant. Het restaurant was helemaal zelf verantwoordelijk voor de bezorging. Maar onder druk van spelers die wél zelf bezorgen is JET enkele jaren geleden opgeschoven naar een zogenoemd hybride model. Daarbij wordt de bezorging voor een deel gedaan door eigen fietskoeriers.

    Voordeel van het marktplaatsmodel is dat de directe kosten laag zijn (er zijn alleen kosten voor het verwerken van orders). De brutomarge ligt al snel boven de 90 procent. Dankzij schaalgrootte is het eenvoudig hoge ebitda-marges te behalen omdat overhead en marketing over veel orders uitgesmeerd kunnen worden.

    Op de bezorgdienst lijdt JET daarentegen zelfs op het niveau van de brutomarge al verlies. Door de hoge kosten van de eigen bezorging en door de stevige concurrentie zijn deze activiteiten op ebitda-niveau helemaal (zwaar) verlieslatend. Alleen in de VS en Canada wordt een beetje winst gemaakt, omdat klanten in Noord-Amerika meer bestellen en makkelijker fooi geven (JET kan hierdoor lagere lonen betalen). Ook zijn klanten hier meer bereid om bezorgkosten te betalen.

    Alleen hoge marge in Noord-Europa

    Bron: JET. Berekening VEB. Berekende marge betreft ebitda gedeeld door GTV.

    JET rapporteert sinds vorig jaar niet langer de uitsplitsing van de bestellingen tussen marktplaats- en bezorgorders. In 2021 bestond 90 procent van de bestellingen in Noord-Europa uit marktplaatsorders, tegenover bijvoorbeeld 60 procent in Zuid-Europa en Australië. Het is (vooral) om die reden dat de regio Noord-Europa voor JET zo winstgevend is en dat Zuid-Europa en Australië verlieslatend zijn.

    Topman Groen zal hopen dat er in de bezorgoorlog concurrenten zullen sneuvelen waardoor JET op termijn de bezorgfee kan opschroeven. Door de hoge kosten die gepaard gaan met zelf bezorgen, zal dat vermoedelijk nooit zo rendabel worden als het marktplaatsmodel. Het is dan ook niet vreemd dat analisten en beleggers betwijfelen of JET buiten de regio Noord-Europa ooit zeer winstgevend zal worden.

    Omdat JET continue moet schipperen tussen enerzijds het vergroten van het aantal orders (om de concurrentie voor te blijven) en anderzijds het sterk verbeteren van de winstgevendheid, is het niet eenvoudig beide financiële doelen te halen. Maar om de beurswaardering terug te laten keren naar de oude recordniveaus is dat wel nodig.

    Veb artikel
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1271 1272 1273 1274 1275 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 27 mei

    1. Consumentenvertrouwen mei (Fra)
    2. Aalberts ex €1,13 dividend
    3. Van Lanschot Kempen ex €2 dividend
    4. Ifo-index ondernemersvertrouwen mei (Dld) volitaliteit verwacht
    5. Wall Street gesloten (Memorial Day)
  2. 28 mei

    1. Exor jaarvergadering
    2. NN Group ex €2,08 dividend
    3. B&S Group ex €0,16 dividend
    4. ForFarmers buitengewone AVA (benoeming nieuwe CFO)
    5. Case Shiller huizenprijzen maart (VS)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht