Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

JUST EAT TAKEAWAY NL0012015705

Laatste koers (eur)

14,505
  • Verschill

    +0,015 +0,10%
  • Volume

    1.245.717 Gem. (3M) 2,4M
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2526 2527 2528 2529 2530 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 déjà vu 14 oktober 2023 18:16
    quote:

    hetisgebeurd schreef op 12 oktober 2023 23:35:

    Waarom ik long zit :

    Fundamenteel vanwege het feit dat de business nu aanzienlijk groter is dan drie jaar geleden.

    Als ondernemer heb ik ook ervaren dat je eerst de omzet aanjaagt maar dat een efficiëntere structuur pas later volgt.
    Dat werkt als een vliegwiel. Een structurele besparing hier, een kostenbesparing daar lijken misschien op zich niet zo spannend maar als deze blijvend zijn en zich opstapelen kan het een enorme aanjager zijn voor de winstgevendheid. Als in H1 van '23 de ebitda stijgt van -134M naar +143M zijn dat naar mijn inschatting de eerste tekenen van dit soort optimalisaties want globaal is de omzet gedaald in deze periode. Naar mijn verwachting is dat effect nog niet uitgespeeld en zal zich dat voortzetten. Het toont in ieder geval dat JET, naar mijn gevoel, de juiste focus legt.

    Eveneens fundamenteel is de keuze van de manier van vergoeding van de bezorgers door JET. Als Uber en Deliveroo markten opgeven wordt het bovenstaande enkel versterkt. Het is duidelijk iets waar de markt anders over denkt getuige het verschil in waardering.
    Iedere keer als iemand een markt opgeeft kan JET daar een stuk van de klanten gratis oppikken. Dat is dan een mini-overname voor niks maar helpt wel bij het behalen van de kritische massa in termen van rendabiliteit. Het duurt jammer genoeg allemaal wel heel lang.

    Macro economisch is er tegenwind door hogere rentes met twee effecten. Door de hogere rente is er ontegensprekelijk een minder aantrekkelijke waardering voor de toekomstige cash-flows. Anderzijds is er onzekerheid over het bestedingsgedrag van de klanten. Het eerste staat vast en dan is de vraag of de rentes zullen blijven stijgen. Het tweede zullen we zien op 18/10. Maar als het JET lukt, in de toekomst, de omzet verder te laten groeten en tegelijkertijd meer efficiëntie in de back-office te realiseren kan de impact op de resultaten enorm zijn. Dat is twee keer als !

    Daarbij lees ik hier dan vaak "ja maar er gaat veel failliet in de horeca". In Nederland zeker maar is dat ook zo in andere landen? Maar het doet er eigenlijk niet toe want JET is geen schuldeiser van deze partijen. Het toont enkel de noodzaak voor horeca om extra inkomsten te genereren want als jij met het zelfde personeel (lees vaste kost) nog 20 extra orders op een dag/week kunt doen is dat pure extra marge. En JET biedt je die mogelijkheid. En ja dat kost een percentage maar een klant die bedient moet worden en warm wilt zitten en een kaarsje op tafel wilt kost ook zoveel. Daar zie ik niet echt een probleem.

    Wat mij eveneens vertrouwen geeft is de Ifood deal. Ja, ze konden er eerder meer centen voor krijgen maar toen stonden de rentes nog onwaarschijnlijk laag. Op het moment dat JET concludeerde dat de converteerbare leningen wellicht niet geconverteerd zouden worden, hebben ze pro-actief de nodige stappen gezet om de balans te versterken. Kijkende naar de situatie vandaag was dit absoluut de beste keuze.
    Met betrekking tot die converteerbare leningen is er een Tranche A van 600M tegen 0,00% !!! rente met een uitoefenprijs van 135,575; dat wil dus zeggen dat in 2001 men nog bereid was 600M gratis en voor niks te lenen aan JET met de mogelijkheid daar dan 4M aandelen voor te krijgen en de hoop dat die dan veel hoger zouden staan op het moment van converteren. De Tranche B van 500M heeft wel een beperkte rente-kost met een uitoefenprijs die nog een stukje hoger ligt maar een langere looptijd. Dat is 1100M aan bijna gratis geld dat toch iemand geïnvesteerd heeft in JET met een verwachting die verbleekt bij de huidige koers. Het schets maar hoe ver we doorgeschoten zijn.
    Persoonlijk had ik liever gezien dat ze die converteerbare leningen hadden teruggekocht verdisconteerd met de huidige markt rente in plaats van de share buy back. Tegenpartij moet natuurlijk wel mee willen werken in zo'n verhaal maar dan had JET een heel groot stuk van hun schulden voordelig kunnen aflossen.

    Wat ik dan minder vind is de Grubhub deal. Niet zozeer dat deal op zich maar om dan redelijk snel te concluderen dat het te koop is is zo weinig consequent. Als JET dan toch vindt van zichzelf dat ze de beste leerling van de klas zijn in termen van bedrijfsvoering en rendabiliteit zou dat toch de weg zijn om te vervolgen.

    Korte termijn aanjagers voor de koers zoude kunnen zijn:
    - nabetaling IFood
    - fee caps NY
    - versneld vertrek van concurrenten uit JET markten door strengere handhaving inzake HR
    - hoog aantal shorts, want als 40% in vaste handen zit dan moeten er toch heel veel teruggekocht worden op kleinere float

    Het allerbelangrijkste is voor mij het doorzetten van de efficiëntie en dat is ook waar ik naar uitkijk per 18/10 omdat het een lange termijn impact heeft.

    Ten slotte.
    Tussen 10 en 20€ is de free float (aantal aandelen) al veel keer verhandeld. Iedere lange termijn belegger die er uit wilde is er ondertussen wel uit.
    In Juli Aug hadden we een eerste opgaande lijn maar ik onderschrijf wel het idee dat de eerste trenduitbraak vaak gevolgd wordt door een laatste extreme koers - dus in dit geval de laagste koers.
    Die extreme situatie viel ook samen met de aankondiging, zoals Sava goed aangaf, met de verwijdering van JET uit de MSCI world index. Niet toevallig dat sinds die aankondiging Millennium zwaar short ging en alles terugkocht bij de herweging.

    Ik ben dus van mening dat je een bal (JET) onder water kunt duwen en dan nog een stukje verder kunt duwen maar ik denk voldoende redenen te zien waarom die bal terug boven water zal poppen.
    Mooi beschreven, dank voor de motivatie.
  2. forum rang 7 wiegveld 15 oktober 2023 09:50
    Ik zit ook long, omdat JET nu kan gaan oogsten en de Q3 cijfers zijn een belangrijk moment weer.
    Het moet nu ook wel gebeuren wat mij betreft trouwens, want de continue koersimplosie sinds 2021-2022 mag wel keertje klaar zijn.
    Ik zou er vrede mee hebben als de andere bezorgers hetzelfde beeld zouden laten zien, maar muv de laatste dagen de Dash koers doet mij elke keer de andere kant ook zien.
    De factoren die genoemd worden zijn leidend deze week. Ik hoop op iFoodbericht en nieuwe inkoop tegen sub 12 koersen.
  3. forum rang 6 Hernia 15 oktober 2023 10:26
    JET is de parel onder de aandelen. Er zijn vele triggers om het aandeel beter te waarderen. De vraag is welke trigger het zal worden. De kans dat er positief nieuws komt is groter dan dat er een tegenvaller gemeld zou komen. JET is een spotgoedkoop aandeel, hier zijn de meeste experts het wel over eens. Waarschijnlijk zal de cyclus op een dieptepunt zitten. As woensdag weten we welke trigger het zal zijn.
  4. Erik_92 15 oktober 2023 11:16
    quote:

    Topper schreef op 15 oktober 2023 10:26:

    JET is de parel onder de aandelen. Er zijn vele triggers om het aandeel beter te waarderen. De vraag is welke trigger het zal worden. De kans dat er positief nieuws komt is groter dan dat er een tegenvaller gemeld zou komen. JET is een spotgoedkoop aandeel, hier zijn de meeste experts het wel over eens. Waarschijnlijk zal de cyclus op een dieptepunt zitten. As woensdag weten we welke trigger het zal zijn.
    Parels glimmen en schijnen; dit doet JET vooralsnog niet en daar zijn voldoende redenen voor aan te wijzen. Spotgoedkoop is het nu in ieder geval niet.

    Ik lees hier slechts `hoop` op goed nieuws Woensdag as. en dat zou kunnen, doch evengoed niet. Ik vond het op 11 Euro wel een gok waard, maar zoals eerder aangegeven geeft het in het casino en inzetten op rood of zwart een evengrote kans op winst mijns inziens.
  5. forum rang 4 Chessplayer1992 15 oktober 2023 14:11
    NN laat wel overtuigend zien hoe je aandelen inkoopt en een verdere daling stut.

    Ik denk dat hier een iets groter inkoopprogramma nodig is dan 100 a 200 miljoen. Ervan uitgaande dat 50 procent van de aandeelhouders sowieso niet van plan is om de stukken te verkopen, dan moet op de resterende 50 procent dus door shorts ongeveer 20 procent terug gekocht worden.

    Met rond de 300 a 400 miljoen schat ik zomaar in dat shorters meer gaan coveren. Dan krijg je een stevig koopsignaal.

    Er zijn veel triggers, maar op korte termijn blijft het koffiedik kijken. Op korte termijn heet aandelenhandel volgens mii ook niet beleggen overigens.

    Naast alle bekende fenomenen mbt fee caps, delivery model, zzpers etc gaat het mi ook om de enorme potentie. Last mile delivery is veel duurzamer dan alle online aankopen, distributie centra, en vrachtwagens die moeten rijden. Met in dashion enorme retour percentages. De volgende markt aanboren kan zijn om vanuit lokale winkels te bezorgen en retouren terug te brengen bij winkels. Voor 5 of 6 euro per pakketje..
  6. forum rang 6 Gotcha70 15 oktober 2023 14:40
    quote:

    wiegveld schreef op 15 oktober 2023 09:50:

    Ik zit ook long, omdat JET nu kan gaan oogsten en de Q3 cijfers zijn een belangrijk moment weer.
    Het moet nu ook wel gebeuren wat mij betreft trouwens, want de continue koersimplosie sinds 2021-2022 mag wel keertje klaar zijn.
    Ik zou er vrede mee hebben als de andere bezorgers hetzelfde beeld zouden laten zien, maar muv de laatste dagen de Dash koers doet mij elke keer de andere kant ook zien.
    De factoren die genoemd worden zijn leidend deze week. Ik hoop op iFoodbericht en nieuwe inkoop tegen sub 12 koersen.
    dat er een ifoodbericht gaat komen is toch al langer bekend. Zit ingecalculeerd in de prijs. De dag van het bericht zal er slechts een kortstondige opflakkering zijn.
  7. forum rang 6 pakman 15 oktober 2023 14:44
    Chessplayer1992...
    ..
    De volgende markt aanboren kan zijn om vanuit lokale winkels te bezorgen en retouren terug te brengen bij winkels. Voor 5 of 6 euro per pakketje..

    normaal is het hoe later op de avond hoe gekker de uitspraken maar bij jou begint al vroeg in de dag..
  8. forum rang 6 kassa! 15 oktober 2023 15:00
    quote:

    pakman schreef op 15 oktober 2023 14:44:

    Chessplayer1992...
    ..
    De volgende markt aanboren kan zijn om vanuit lokale winkels te bezorgen en retouren terug te brengen bij winkels. Voor 5 of 6 euro per pakketje..

    normaal is het hoe later op de avond hoe gekker de uitspraken maar bij jou begint al vroeg in de dag..
    Wat ook een potentiele markt is, personen vervoer. Als je als bezorger ff niets te doen hebt, gewoon taxi functie met iemand achterop de bagagedrager.
  9. forum rang 5 Jimnotaris 15 oktober 2023 16:13
    quote:

    Chessplayer1992 schreef op 15 oktober 2023 14:11:

    NN laat wel overtuigend zien hoe je aandelen inkoopt en een verdere daling stut.

    Ik denk dat hier een iets groter inkoopprogramma nodig is dan 100 a 200 miljoen. Ervan uitgaande dat 50 procent van de aandeelhouders sowieso niet van plan is om de stukken te verkopen, dan moet op de resterende 50 procent dus door shorts ongeveer 20 procent terug gekocht worden.

    Met rond de 300 a 400 miljoen schat ik zomaar in dat shorters meer gaan coveren. Dan krijg je een stevig koopsignaal.

    Er zijn veel triggers, maar op korte termijn blijft het koffiedik kijken. Op korte termijn heet aandelenhandel volgens mii ook niet beleggen overigens.

    Naast alle bekende fenomenen mbt fee caps, delivery model, zzpers etc gaat het mi ook om de enorme potentie. Last mile delivery is veel duurzamer dan alle online aankopen, distributie centra, en vrachtwagens die moeten rijden. Met in dashion enorme retour percentages. De volgende markt aanboren kan zijn om vanuit lokale winkels te bezorgen en retouren terug te brengen bij winkels. Voor 5 of 6 euro per pakketje..
    Een bezorging voor een restaurant levert al meer dan een tientje op. 6 euro voor een pakketje is grote verliespost. Ook dat tientje is nog niet eens kostendekkend.

  10. forum rang 6 keffertje 15 oktober 2023 17:44
    quote:

    Gotcha70 schreef op 15 oktober 2023 14:40:

    [...]

    dat er een ifoodbericht gaat komen is toch al langer bekend. Zit ingecalculeerd in de prijs. De dag van het bericht zal er slechts een kortstondige opflakkering zijn.
    Dat het bericht komt is bekend, maar WAT het bericht is niet. Just eat gaat uit van 5 miljoen, maar het kan oplopen tot 300 miljoen, terwijl naar ik begrijp Prosus ook een groter bedrag heeft voorzien, waar Jitse zogenaamd niets van begrijpt. Dit zou dus wel degelijk een opkikker kunnen zijn, maar ook een teleurstelling als het 5 of 10 miljoen wordt
  11. forum rang 4 Chessplayer1992 15 oktober 2023 18:49
    quote:

    Jimnotaris schreef op 15 oktober 2023 16:13:

    [...]

    Een bezorging voor een restaurant levert al meer dan een tientje op. 6 euro voor een pakketje is grote verliespost. Ook dat tientje is nog niet eens kostendekkend.
    Eens, dat klopt. Maar het eten moet zsm bezorgd worden, op een moment met schaarste van bezorgers.

    Hoe vaak heb je wel niet 1 of 2 dingetjes nodig, waarvoor je naar een winkelcentrum gaat? Daar is best wat schaal in te krijgen. Het is juist relatief makkelijk om een product mee te nemen met een bestelling. Het lijkt me makkelijker om een niet tijdsurgent item mee te poolen dan twee maaltijden die snel en warm geleverd moeten worden.

    Doe om 17 uur voor de piek en voor sluitingstijd van winkels een rondje met wat bakfietsen langs winkels ..

    De 5 a 6 euro is maar een getal, economisch pas rond te rekenen na try en error denk ik. Het zal winkels veel besparen wanneer ze centraal met een distributiecentrum minder afkunnen en meer tevreden klanten hebben door snellere bezorging en ook nog eens duurzamer.
  12. Piet P 15 oktober 2023 19:48
    quote:

    Jimnotaris schreef op 15 oktober 2023 16:13:

    [...]

    Een bezorging voor een restaurant levert al meer dan een tientje op. 6 euro voor een pakketje is grote verliespost. Ook dat tientje is nog niet eens kostendekkend.

    Eerlijk is eerlijk, bezorging is nooit een goed idee geweest! Maar als in een relatief “nieuwe” markt de concurrentie het wel doet dan moet je wat. Verschil is wel dat het Marktplaatsmodel van JET in meerdere landen groter is. Maar dat ze de bezorging ook redelijk beperken tot steden met een grootte dichtheid, dan kan je mss iets verdienen hierop.
    En in NL laat je niet snel wat boodschappen bezorgen, dit zal in US en uk heel anders zijn incl. standaard tip..

  13. forum rang 6 Gotcha70 15 oktober 2023 20:10
    quote:

    Piet P schreef op 15 oktober 2023 19:48:

    [...]
    Bezorging is nooit een goed idee geweest. Hoelang bestaat "the pizza guy" al? Veel mensen bestellen niet in een pizzeria als ze het zelf moeten komen afhalen. Het laten leveren is veel gemakkelijker. En wat JET en co doen is gewoon the pizza guy 2.0. Ze leveren behalve pizza's nu ook nasi goreng, sushi en hamburgers. En dat is de enkel de foodafdeling.
  14. forum rang 7 wiegveld 15 oktober 2023 21:53
    quote:

    Gotcha70 schreef op 15 oktober 2023 14:40:

    [...]

    dat er een ifoodbericht gaat komen is toch al langer bekend. Zit ingecalculeerd in de prijs. De dag van het bericht zal er slechts een kortstondige opflakkering zijn.
    Ik verwacht dat koers boven €13,50 zal eindigen. Er zal duidelijk worden dat JET beter draait dan velen denken.
    Orders aantal zal negatief zijn totv Q3 2022 maar GTV zal hoger zijn en kosten zijn gedrukt. Ofwel we zullen eerder cashflow positief zijn.
  15. forum rang 6 Fender bass 15 oktober 2023 22:36
    Lokaal steekproefje in Londen vandaag. Slechts één bezorger van Just Eat gezien.
    Met name veel Deliveroo en Uber Eats.
    Camden, St John's Woods, Westminster en omgeving London Bridge bezocht.
  16. forum rang 8 SEVA_ 15 oktober 2023 23:00
    quote:

    Fender bass schreef op 15 oktober 2023 22:36:

    Lokaal steekproefje in Londen vandaag. Slechts één bezorger van Just Eat gezien.
    Met name veel Deliveroo en Uber Eats.
    Camden, St John's Woods, Westminster en omgeving London Bridge bezocht.
    Platform is niet zichtbaar.
  17. forum rang 6 Fender bass 15 oktober 2023 23:02
    quote:

    SEVA_ schreef op 15 oktober 2023 23:00:

    [...]

    Platform is niet zichtbaar.
    Met name Uber heel zichtbaar, al was het maar de Uber Boat op de Thames.
  18. forum rang 6 Hernia 15 oktober 2023 23:10
    quote:

    wiegveld schreef op 15 oktober 2023 21:53:

    [...]
    Ik verwacht dat koers boven €13,50 zal eindigen. Er zal duidelijk worden dat JET beter draait dan velen denken.
    Orders aantal zal negatief zijn totv Q3 2022 maar GTV zal hoger zijn en kosten zijn gedrukt. Ofwel we zullen eerder cashflow positief zijn.
    Jet moet duidelijk maken dat er vorderingen in de winstgevenheid zijn gemaakt. Ze hebben genoeg triggers achter de hand om meer value uit het aandeel te halen.
  19. forum rang 5 Jimnotaris 15 oktober 2023 23:16
    quote:

    wiegveld schreef op 15 oktober 2023 21:53:

    [...]
    Ik verwacht dat koers boven €13,50 zal eindigen. Er zal duidelijk worden dat JET beter draait dan velen denken.
    Orders aantal zal negatief zijn totv Q3 2022 maar GTV zal hoger zijn en kosten zijn gedrukt. Ofwel we zullen eerder cashflow positief zijn.
    Zou zomaar eens kunnen. Stijging mag wel een stuk meer zijn. Hangt mogelijk af van reactie op aantal orders. Financieel zal er wel een verbetering zijn.
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2526 2527 2528 2529 2530 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 20 mei

    1. Dui, producentenprijzen april
    2. Ryanair jaarcijfers
    3. Brunel ex €0,55 dividend
    4. HAL ex €2,85 dividend
    5. UMG ex €0,27 dividend
    6. Alfen Q1-cijfers
    7. Zoom Video Communications Q1-cijfers
  2. 21 mei

    1. Envipco Q1-cijfers
    2. Fagron ex €0,30 dividend
    3. Euronext ex €2,48 dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht