Dat schrijft Barclays in een rapport.
‘Wij zijn erg enthousiast over producten die nog in de pijplijn zitten, zoals innovaties op het gebied van betalingen, geo-locatie, en verbeteringen in Apple TV’, schrijft Ben Reitzes, één van de analisten van Barclays. ‘Maar geen van deze vindingen zullen zo revolutionair zijn als de iPhone of de iPad. Zelfs een TV met bewegingssensors, die volgend jaar mogelijk komt, niet.’
Eerder deze week presenteerde Apple CarPlay, een nieuw platform waarbij de iPhone in het entertainmentsysteem van de auto kan worden geïntegreerd. Hoewel dit een mooie ontwikkeling is, verwachten de analisten niet dat dit soort producten zullen leiden tot een groei met dubbele cijfers in de iPhone-categorie.
iPhone 6
Apple lanceert pas in de tweede helft van 2014 de iPhone 6. Barclays schrijft dat Apple het tot die tijd moeilijk kan krijgen in de smartphone-markt. ‘Concurrenten komen met nieuwe productlanceringen. In deze sector is buitengewoon lastig om voor langere tijd concurrentievoordeel te behouden.’
De bank verlaagde eind februari het advies voor Apple van overwogen naar neutraal, met een koersdoel van 570 dollar. Op het moment wordt het aandeel verhandeld rond de 530 dollar en is sinds begin dit jaar 5,4 procent gezakt.
Door Lucia Rodenburg