Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

’s Werelds grootste bazaar

Ruilen kan altijd. Je eventuele miskoop weer laten ophalen is gratis. Op het uitgestrekte Chinese platteland kan de bezorging een paar dagen op zich laten wachten, speciale yak-wol uit een Tibetaans dorp op 3.500 kilometer van Shanghai nog een dag of wat langer.

Internethandel is in China dé nieuwe vorm van winkelen, dankzij Alibaba van Jack Ma. Via de drie belangrijkste websites van Alibaba, Taobao, Tmall en AliPay, hebben consumenten toegang tot een bazaar met meer dan tien miljoen winkels. Tachtig procent van alle online handel verloopt via de sites van Alibaba, dat begon als een website om bedrijven met bedrijven te verbinden.

Het is nu een reusachtige koopgoot waar kopers en verkopers elkaar langs de digitale weg weten te vinden en het is goed voor een omzet van 395 miljard dollar per jaar. Taobao en Tmall hebben gezamenlijk meer dan 100 miljoen unieke bezoekers per dag. Onlangs werd via aandeelhouder Yahoo bekend dat de opbrengsten van Alibaba vorig jaar met 66 procent zijn gestegen naar 3 miljard dollar en de winst verdubbelde naar 1,3 miljard dollar. Yahoo dient overigens bij deze beursgang contractueel 40 procent van haar huidige belang van 24 procent in Alibaba te gelde maken.

Alibaba-dochter

Alibaba-dochter Taobao.com, een van de twintig drukst bezochte sites ter wereld, is een reusachtige onderneming met bijna een miljard producten in de catalogus. De vraag is wat je er, behalve wapens, drugs en porno, níét kunt kopen en verkopen. Het verklaart mede de opwinding over de aanstaande beursgang in New York, die deze week wordt ingeleid met de publicatie van het prospectus. Alibaba zou met zijn beursgang wel eens groter kunnen worden dan Amazon.com en Facebook samen. Het bedrijf wordt naar schatting in een klap een van de tien grootste bedrijven ter wereld.

Voor alle grote merken, zoals Nike en Adidas, maar ook Disney, Hugo Boss, Levi’s en zelfs Coach, Gucci en Hermes, is Alibaba’s dochter Tmall de toegangspoort tot de Chinese consumenten. Bijna de helft van elke yuan die in China wordt besteed, wordt via marktleider Alibaba uitgegeven. Voor opkomende modebedrijven is Taobao.com, met 1,3 miljoen online modewinkels, de enige weg naar succes.

'Online winkelinrichter'

De groei van deze sector heeft geleid tot werk voor mannequins, de Taobao-modellen die speciaal worden ingehuurd om de nieuwste trends en ensembles te showen. Andere nieuwe beroepen zijn
‘online-afdinger’ en ‘online winkelinrichter’. Volgens velen is afdingen een vereiste om China te kunnen overleven, maar wie daar niet goed in is kan tegen een provisie van 10 procent een afdinger inhuren.

Er zijn Taobao-dorpen, dorpen die de ploeg en de zeis hebben ingeruild voor computer of smartphone en aan het handelen zijn geslagen. Vooral gebieden waar speciale producten als bijzondere kasjmier of geneeskrachtige kruiden vandaan komen, doen goede zaken. Het succes van Alibaba, dat verdient met de online advertenties en het ontwerpen van de websites voor de miljoenen ‘winkels’, berust volgens analisten op drie pijlers.

Zo is er een systeem ontwikkeld om de betrouwbaarheid van verkopers te verifiëren en worden de verkopers via Alibaba-dochter Alipay gegarandeerd betaald. Bovendien hoeven klanten nooit lang te wachten op hun aankopen, want het netwerk van staats- en particuliere bezorgdiensten is op spectaculaire wijze uitgebreid.

600 miljoen gebruikers

Volgens het Britse zakenblad The Economist weet alleen de Chinese staatsveiligheidsdienst meer over de Chinese bevolking dan Alibaba. Het concern heeft in zijn computers in Hanghzou de gegevens van meer dan 600 miljoen gebruikers opgeslagen. Of Alibaba deze goudmijn aan data ooit zal ontginnen, is niet bekend. Wel staat vast dat de Chinese internetmarkt krankzinnig snel groeit en in 2020 groter zal zijn dan de markten van de Verenigde Staten, de drie grootste EU-landen en Japan samen.

Op die markt zal Alibaba ook wereldwijd een belangrijke rol willen spelen. Daarvoor is kapitaal nodig om de concurrentie in thuismarkt China voor te blijven en ook in de Verenigde Staten en Europa voet aan de grond te krijgen. Alibaba moet volgens analisten investeren in sociale media, zoals WeChat en WhatsApp. Want nu al is duidelijk dat winkelen via smartphones en tablets de nieuwe trend wordt.

Bovendien heeft ‘de krokodil van de Yangtze-rivier’, zoals Ma zichzelf eens heeft genoemd, de ambitie een revolutie te ontketenen in het Chinese bankwezen. Hij is vorig jaar begonnen met
web bankieren. Yue’Bao, de eerste en grootste webbank van China, heeft al 80 miljoen klanten en een ingelegd vermogen van 40 miljard dollar. Alles bij elkaar niet gek voor een door een leraar
Engels opgericht bedrijf dat buiten China zo lang onbekend is gebleven.

Na de beursgang zou Alibaba in de ranglijst van de Amerikaanse S&P 500 op een negende plek uitkomen, direct na Wal-Mart. Ter vergelijking, Facebook haalde bij een beursgang 16 miljard dollar nieuw kapitaal op. Alibaba blijft kleiner dan Google, maar wordt inderdaad dus groter dan Amazon en Facebook samen!

Inschrijving

Analisten zijn overigens van mening dat beleggers een korting van ongeveer 40 procent zal moeten worden geboden om voldoende rendementsperspectief te kunnen krijgen. Inschrijving zal voor Nederlandse beleggers niet eenvoudig zijn. De begeleidende Amerikaanse zakenbanken zullen de meeste aandelen toewijzen aan hun eigen zeer vermogende klanten, grote institutionele beleggers en natuurlijk hun Chinees-Aziatische klanten.

In ieder geval is deze beursgang meer dan de moeite waard om op de voet te volgen en afhankelijk van de koersontwikkeling direct na de IPO is het wellicht interessant voor beleggers om er een positie in te nemen. Online Retail is wellicht de grootste groeimarkt van het moment en beleggers wordt bij deze, na Amazon, EBay, Priceline, etc., een nieuwe mogelijkheid geboden om hierop in te spelen.

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan. Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 28 februari

    1. Producentenprijzen januari (NL)
    2. Allianz Q4-cijfers
    3. BASF Q4-cijfers
    4. Fugro Q4-cijfers
    5. Kendrion Q4-cijfers
    6. Detailhandelsverkopen januari (Dld)
    7. Inflatie februari vlpg. (Fra)
    8. Economische groei Q4 def. (Fra)
    9. Werkloosheid februari (Dld)
    10. Inflatie februari vlpg. (Dld)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht