Momenteel zijn er meer dan 1 miljard auto’s op de wereld en vrijwel al die voertuigen rijden op fossiele brandstoffen. Elektrisch rijden zorgt voor een forse vermindering van de CO2 uitstoot op de weg, helemaal als de auto’s rijden op groen opgewekte stroom. Bovendien worden accu’s steeds krachtiger en goedkoper. Opladen kan inmiddels in 25-20 minuten, het aantal oplaadpunten neemt toe, evenals de actieradius van de elektrische auto. Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. En dat brengt wel het een en ander teweeg.
Tesla
Tesla verkocht vorig jaar 22.477 auto’s, die uitsluitend op elektriciteit rijden. En wordt nu op omgerekend € 22,2 miljard gewaardeerd op de beurs. Daarmee is Tesla meer waard dan de Fiat Chrysler-groep - € 10,6 miljard -, die vorig jaar ruim 4,4 miljoen auto’s en trucks en andere voertuigen verkocht! Ik kan alleen maar concluderen dat beleggers daarmee een flink voorschot hebben genomen op de toekomstige groei van Tesla. Nu zit er momenteel ook wel ‘muziek’ in de onderneming, die in 2003 werd opgericht in Silicon Valley. Inmiddels is de mythische ondernemer Elon Musk CEO van het bedrijf, dat sinds maart 2013 tot nu een koerswinst boekte van 600%.
Actieradiusvrees en opladen
In Nederland wil de onderneming Fastned, waarvan Bart Lubbers – zoon van oud-premier Ruud Lubbers – mede-eigenaar is, een landelijk netwerk uit de grond stampen van 200 oplaadstations waar auto’s in 20 minuten kunnen worden opgeladen. Dat moet de range anxiety, ofwel actieradiusvrees verminderen. Range anxiety is het verschijnsel dat rijders van elektrische auto’s onderweg doodnerveus worden, omdat ze bevreesd zijn hun eindbestemming niet te zullen halen. Naast de range tussen de oplaadstations, is uiteraard ook de oplaadtijd van de accu uiterst belangrijk. Tesla heeft plannen voor een supercharger snellaadnetwerk in de VS. Met laadstroom die voor 100% afkomstig is van zonnepanelen.
Beleggen in elektrisch rijden
Uiteindelijk zal de oplaadtijd nog drastisch verminderen en zal de actieradius groter worden. Bekende autofabrikanten, zoals BMW en Renault, anticiperen daarop en introduceren al in toenemende mate volledig elektrische auto’s. Maar het vormt nog steeds maar een klein deel van hun totale productie. In deze autofabrikanten beleggen, acht ik daarom geen zuivere play op elektrisch rijden. Beleggers zouden verder kunnen kiezen voor batterijfabrikanten, zoals de Franse Saft Groupe of het Japanse GS Yuasa. Maar die produceren dan weer niet uitsluitend batterijen voor elektrische auto’s. Ook is er de mogelijkheid om via MKB-beurs NPEX te beleggen in Fastned. Maar deze beurs is klein en illiquide.
Meer mogelijkheden
Verder zie ik nog mogelijkheden om bijvoorbeeld via een tracker te beleggen in zeldzame aardmetalen, die tot dusver onontbeerlijk zijn bij de productie van elektrische auto’s. De vraag is echter wel of deze metalen onontbeerlijk blijven in de toekomst. Al met al blijkt dat beleggingen vinden die daadwerkelijk aansluiten bij deze trend nog niet zo eenvoudig is. Maar de doorbraak van elektrische auto’s lijkt niet te stuiten. Ik hoop dan ook dat er snel meer mogelijkheden komen, zodat u als belegger een graantje mee kan pikken.