Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Sterke merken, sterke resultaten

Een sterk merk biedt een aantal grote voordelen. Retailers willen graag sterke merken verkopen, omdat die het imago van de winkel versterken, wat weer tot meer klanten leidt. Vaak zie je ook dat sterke merken hogere marges voor hun producten kunnen vragen dan hun concurrenten.

Fans

Om eens het sterkste merk ter wereld, Apple, eruit te lichten. De kopers van de producten van Apple zijn niet slechts gebruikers, maar soms regelrechte fans. Ze vallen voor de volmaakte producten en presentatie van het bedrijf. Waarbij zelfs de verpakking smaakvol en clever is. Sterke merken bieden dus naast de goede producten vaak een enorme beleving voor de gebruikers. Wat weer leidt tot meer merkentrouw. Als ik voor mezelf spreek, ons huishouden is ‘vol’ met sterke merken. Dat gaat eigenlijk vanzelf, ongemerkt. Wat het belang van sterke merken alleen maar onderstreept.

Grootste kwartaalwinst ooit

Al deze en andere voordelen leiden vaak voor stabiele cashstromen voor de bedrijven die sterke merken bieden. Zo kwam Apple recent met cijfers naar buiten. Het gaat om het laatste kwartaal 2014. Apple boekte $18 miljard winst in een kwartaal! Nog nooit maakte een bedrijf zoveel kwartaalwinst! Het geld komt dus met bakken naar binnen. En het merk is dus zo sterk dat het de dood van de bijna mythische oprichter en ceo Steve Jobs ‘aankan’. Zijn opvolger, Tim Cook, heeft heel slim door een deal met China Mobile de Chinese markt ontsloten. En ook daar wordt nu enorm veel geld verdiend, vooral met de iPhone 6 en 6 Plus.

Beleggen in sterke merken

Dit alles betekent dat sterke merken eigenlijk niet mogen ontbreken in een evenwichtige beleggingsportefeuille, vind ik. Want niet alleen Apple boekte de afgelopen 5 jaren een geweldig rendement (+ 307%), maar ook een sterk merk als de Duitse autofabrikant BMW presteerde buitengewoon: een plus van 246% de afgelopen 5 jaren. Het Amerikaanse entertainmentconcern Disney blijft hier niet ver bij achter: plus 209%. Natuurlijk presteren niet alle sterke merken zo uitzonderlijk goed op de beurs. Maar als je terugkijkt en je vergelijkt de prestaties van “de sterke merken” met bijvoorbeeld de MCSI-Index dan zie je dat “de sterke merken” het vaak veel beter doen.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 maart

    1. Ekopak Q4-cijfers
    2. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Jap)
    3. Inkoopmanagersindex industrie Caixin februari (Chi)
    4. Omzet detailhandel januari (NL)
    5. Inflatie februari vlpg (NL)
    6. Inkoopmanagersindex industrie februari (NL)
    7. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Fra)
    8. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Dld)
    9. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (eur)
    10. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (VK)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht