Krachtige mondiale trends kunnen ons eigenlijk niet ontgaan. Want juist omdat ze zo krachtig zijn en zoveel invloed hebben, kunnen we ze meestal heel goed waarnemen. Gewoon in onze eigen omgeving. Dat vind ik juist het mooie en duidelijke van trends, je kunt ze eigenlijk niet missen.
Neem nu de smartphonetrend. Een neef van me was er vroeg bij en had begin 2008 zo’n telefoon. Ook mensen in mijn omgeving begeerden onmiddellijk zelf zo'n geweldig apparaat. Dan weet je het wel, dit is het begin van iets groots. Ik kocht zelf in juni 2008 een iPhone.
Koersontwikkeling Apple, Samsung en Nokia
Ik heb even erbij gezocht wat de koersontwikkeling van Apple was sinds de introductie van de eerste iPhone in de VS - 29 juni 2007 - en nu: + 629%! Samsung steeg sinds de introductie van de eerste smartphone uit de succesvolle Galaxyserie - juni 2009 - tot nu met 130%. Nokia, dat veel te laat de potentie van de smartphonetrend inzag, daalde vanaf het moment dat Apple de eerste iPhone introduceerde naar een dieptepunt op 18 juli 2012, wat het aandeel toen 94% lager zette…! Ziedaar, wat trends teweeg kunnen brengen bij beursgenoteerde bedrijven.
Prijsvechters in de lucht
Eigenlijk net zo'n ‘abc-tje’ als signaleren dat smartphones mondiaal zouden worden omarmd, zie je nu bij de prijsvechters in de luchtvaart. Immers, vrijwel iedereen die ik spreek, selecteert z’n vliegreizen, naast de basisvoorwaarden van veiligheid en punctualiteit, op prijs, prijs, prijs. Kortom, trends kun je vaak al signaleren door simpelweg alert te zijn en om je heen te kijken.
Vertaling naar beleggen
Het lastige is, als je het naar beleggen doortrekt, om de trend die je waarneemt goed te vertalen naar de juiste beleggingen. Als we die prijsvechters eens onder de loep nemen, dan zie je dat sommige de laatste 12 maanden een negatief rendement boekten, bijvoorbeeld een min van 41,1% voor de Britse Flybe Group. Maar de meeste prijsvechtersaandelen hebben het de laatste 12 maanden prima gedaan: bijvoorbeeld 83,3% koerswinst voor het Ierse Ryanair en +102,2% voor het Amerikaanse JetBlue Airways.
Spreiding…
Juist bij trends is het dus zaak breed te spreiden. Daarmee verhoog je zeer aanzienlijk de kans dat je beloond wordt voor je inzicht in de trend die je hebt waargenomen. Want bij een brede spreiding van aandelen zal je waarschijnlijk in lijn met de ontwikkeling van de trend presteren, waarmee je teleurstellingen voorkomt. In die zin is trendbeleggen eigenlijk heel makkelijk: spreiden en nog eens spreiden!
Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico’s vindt u op de website. Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam.