Advertorial
De jaarlijkse lijst van ’s werelds meest waardevolle merken van het Britse Interbrand doet er toe bij analisten en beleggers. Begrijpelijk want sterke merken als Apple, Pepsico en Nike zijn populair bij consumenten en gebruikers. Veel beleggers, waaronder Warren Buffett, zijn ook erg ‘gesteld’ op deze bedrijven.
Dat is niet voor niets, want deze ondernemingen boeken doorgaans jaar na jaar een forse en goed voorspelbare omzet(groei) en winst(groei). Interessant voor beleggers die van voorspelbaarheid en stabiliteit houden dus! Een sterk merk heeft ook vaak een streepje voor. Retailers willen graag sterke merken verkopen, omdat die het imago van de winkel versterken, wat weer tot meer klanten leidt. Vaak zie je ook dat sterke merken hogere marges voor hun producten kunnen vragen dan hun concurrenten. Iets waar een topbelegger als Buffett erg van houdt. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten: door de kracht van het merk stijgt de winstgevendheid en daardoor hebben de ondernemingen weer meer geld voor steengoede marketing, waarmee de kracht en herkenbaarheid van het merk nog verder versterkt worden.
Apple
Een goed voorbeeld van een ijzersterk merk is het Amerikaanse Apple. Onderdeel van het merk Apple is de mythe en de erfenis van wijlen Steve Jobs. Zijn imago van perfectionist is zo sterk dat tot op de dag van vandaag dit bij de talloze Apple-fans enorm positieve gevoelens over het merk oproept. Apple boekte de afgelopen vijf jaar een rendement van circa 128%. Met dividenduitkeringen erbij kwam je dan op 145%.
Prestaties op de beurs
Maar niet alleen Apple boekte de afgelopen vijf jaar een mooi rendement; ook het iconische Nike presteerde heel goed: een plus van circa 193% in de afgelopen vijf jaar. Natuurlijk presteren niet alle sterke merken zo goed op de beurs. Zo boekte Pepsico over de afgelopen vijf jaar een plus van 53%. Maar als je terugkijkt naar de prestaties van de sterke merken en deze vergelijkt met bijvoorbeeld de MSCI-Index (+63% in de genoemde periode) dan is het duidelijk dat de sterke merken het vaak een stuk beter doen.
Beleggen in sterke merken
Je kunt er als belegger voor kiezen een aantal sterke merken-aandelen te kopen. Alleen loop je bij een beperkte selectie wel het risico dat daar dan net een aantal aandelen tussen zit dat in rendement achterblijft. Als je in één klap breed gespreid wil beleggen in sterke merken heeft Trend Invest daarvoor een doelmatige en transparante oplossing. Trend Invest heeft namelijk een selectie van aandelen, de Trend Sterke Merken, samengesteld. Met deze Trend beleg je in één klap in 25 toonaangevende aandelen.
Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico’s vindt u op trendinvest.nl. Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam.
Advertorial
Deze content is tot stand gekomen buiten de verantwoordelijkheid van de redacties van Belegger.nl en Beursduivel.be om. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.