Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Op de vinkenslag voor Euronav

Op de vinkenslag voor Euronav

Het is lastig balanceren op de olietankermarkt. De vraag is goed, maar het aanbod is ook ruim. Daarom kan Euronav geen gebruik maken van pricing power, zo legt analist Martin Curm van de IEX Beleggersdesk uit. Toch zijn de vooruitzichten voor de olietankerrederij niet verkeerd.

“Het Belgische bedrijf kan niet anders dan meedeinen op de forse bewegingen van de dagtarieven”, schrijft hij in een update. “Dat betekent: in slechte tijden simpelweg vervoeren onder de kostprijs. Maar, in goede tijden is het dan weer kassa: dan kunnen de tarieven vele malen hoger liggen.”

Gunstige vooruitzichten

De vooruitzichten voor het bedrijf zijn redelijk gunstig, stelt de analist. “Er is, mede dankzij een fors olie-exporterend Amerika, een gezonde vraag naar olietankers. Tegelijkertijd zucht Iran onder sancties van de internationale gemeenschap.”

“De export van olie is aan banden gelegd en Iran slaat noodgedwongen een deel van de opgepompte olie op in olietankers. Een deel van de overcapaciteit aan olietankers wordt op die manier van de markt gehaald.”

Optimistisch

Het mag geen verrassing heten dat de nieuwe topman van Euronav, Hugo de Stoop, optimistisch is over de toekomst. “Hij denkt dat de tankersector een goede periode te wachten staat van 20 tot 24 maanden. Hij kan deze visie wel onderbouwen.”

“Zo is de olie die de VS produceert van hoge kwaliteit met een laag zwavelgehalte. Dat laatste is van belang omdat er volgend jaar nieuwe milieuwetgeving van kracht wordt (IMO2020) die reders dwingt olietankers van dure filters te voorzien, of over te stappen op de zwavelarme olie uit de VS.

“En er zijn meer positieve signalen waar te nemen. Zo stijgen de prijzen voor olietankers weer. Volgens De Stoop is er een sterke (90%) correlatie tussen de tweedehands prijzen voor olietankers en de koers van het aandeel.”

Nog even geduld

Maar ook de dagtarieven spelen een belangrijke rol, en die staan momenteel weer onder druk. Dat is te zien in de koersontwikkeling. Crum houdt vast aan een fair value van 8 tot 8,50 euro. “Bij 7 euro ontstaat er weer voldoende upside.”

Zo ver is het nog niet, op moment van schrijven schommelt de koers rond de 7,50 euro. “Wij zitten dus op de vinkenslag en wachten op een aantrekkelijker instapniveau.”

Lees verder: Zonnige vooruitzichten voor Euronav

Meld u gratis aan voor de Opinie Tips Nieuwsbrief van Beursduivel.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 27 februari

    1. Producentenvertrouwen februari (NL)
    2. Aalberts Q4-cijfers
    3. ArgenX Q4-cijfers
    4. AXA Q4-cijfers
    5. Beiersdorf Q4-cijfers
    6. Corbion Q4-cijfers
    7. Daimler Truck Q4-cijfers
    8. Telefónica Q4-cijfers
    9. Van Lanschot Kempen Q4-cijfers
    10. CTP Q4-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht