Volgens analist Martin Crum heeft Euronav geen flitsend tweede kwartaal achter de rug, maar is het ook niet slecht en voldeed het aan de verwachting. Het is voor hem in ieder geval geen reden om de positieve visie op het aandeel te wijzigen.
“Euronav heeft het tweede kwartaal een omzet in de boeken gezet van 169,3 miljoen dollar en dat is toch wat teleurstellend. Het eerste kwartaal boekte het concern nog een omzet van 232,6 miljoen dollar en hoewel Q2 een minder gunstige periode is, valt de omzetontwikkeling toch tegen”, schrijft hij.
Het gemiddelde dagtarief van een olietanker kwam het afgelopen kwartaal uit op ruim 23.000 dollar. Volgens de calculaties van de IEX Beleggersdesk is ruim 27.000 dollar nodig per dag om break even te draaien.
Verbetering
“Maar, als we kijken naar het eerste halfjaar, zien we wel een verbetering ten opzichte van het eerste halfjaar van 2018, zowel qua omzet als qua ebitda. In het eerste halfjaar van 2019 werd een omzet van 402 miljoen behaald, in H1 2018 was dat nog 203 miljoen dollar.” Kanttekening hierbij is wel dat Euronav vorig jaar zomer branchegenoot Gener8 Maritime overnam, waardoor de vergelijking niet helemaal opgaat.
Al met al is het verhaal niet heel flitsend. Crum blijft positief over het aandeel, maar vindt het nog te vroeg voor om over te gaan tot kopen. Hij houdt zijn kruit nog even droog.
Meld u gratis aan voor de Opinie Tips Nieuwsbrief van Beursduivel.