Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

'Adyen is uniek, maar duur'

'Adyen is uniek, maar duur'

Adyen is dankzij baanbrekende technologie en forse groei een echte ‘disruptor’ in zijn markt. De specialist op het gebied van betalingsverkeer is inmiddels de status van start-up ontgroeid en hoort nu bij de grote jongens, zoals Morningstar het treffend omschrijft. 

Johann Scholtz, aandelenanalist bij Morningstar, legt uit waarin het bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie. 

Ongeëvenaard 

“Het unieke van Adyen is dat het zo ongeveer alle partijen in de markt verbindt. Bijna alle winkeliers, handelaren én alle betaalmethoden kunnen met Adyen werken. Het palet aan betalingsmethoden en regio’s die het platform samenbrengt, wordt door geen enkele concurrent geëvenaard.”

Dat is te danken aan de baanbrekende technologie van Adyen. Het bedrijf wist daarmee snel een groot marktaandeel te bemachtigen. 

Scholtz legt verder uit: “Oude concurrenten, zoals banken, kunnen die breedte en diepte van het palet niet bewerkstelligen. Zij gebruiken al langer bestaande technologie, die laag voor laag is uitgebreid. Dat werkt lang niet altijd optimaal, waardoor niet elke klant optimaal geholpen kan worden. Het verbeteren of zelfs vervangen van de technologie is niet alleen erg kostbaar, maar soms ook gewoon erg lastig uit te voeren van uit technisch oogpunt.”

Gevaar van nieuwe uitdagers

Adyen heeft dus een belangrijk concurrentievoordeel, maar toch vindt Morningstar niet dat het bedrijf over een moat, ofwel een ‘slotgracht’ beschikt. Met andere woorden: de kans zit erin dat uitdagers de plek Adyen gaan innemen. Zij bouwen misschien weer iets nieuws, dat kan wedijveren met de technologie van Adyen. 

“Het businessmodel van Adyen vraagt weinig andere investeringen dan een softwareplatform dat gebruiksvriendelijk, snel en veilig is”, aldus Scholtz. “Op dit moment kan ik geen wide of narrow moat toekennen, maar dat wil niet zeggen dat die in de toekomst niet komt. Een veelbelovend punt daarin is dataverzameling- en analyse.”

Vooral internationaal en online

Het platform heeft op dit moment vooral een sterke positie in het internationale, online betalingsverkeer. Scholtz: “Voor lokale partijen, zoals een restaurant, is dat internationale aspect minder van belang. Maar voor een e-commerce aanbieder, die klanten en dus betalingen in meerdere landen heeft, kan Adyen echt een uitkomst zijn.”

Dat klanten van Adyen slechts met één partij zaken hoeven te doen in plaats van met een waaier aan betaaldiensten, scheelt hen een hoop werk en gedoe. Voor dat gemakt betalen zij graag. “Dienstverlening weegt bij Adyen zwaarder dan de prijs. Ze zijn niet de goedkoopste, en hebben ook niet als doel dat te worden. Het draait om de beste service.”

Dat ze niet de goedkoopste zijn, mag ook gezegd worden van de waardering op de beurs. Het aandeel noteert nu rond de 678 euro, maar Scholtz heeft een fair value van 'slechts' 425 euro. Bekijk hier de actuele koers.

Markt te optimistisch

Volgens de analist is de markt iets té optimistisch over de groeivooruitzichten. “Er ontbreekt namelijk een belangrijke groeimotor. Adyen is beperkt actief in China, en dat verandert voorlopig niet, omdat het bedrijf geen toegang heeft tot bepaalde betalingsmethoden en die dus ook niet aan zijn platform kan koppelen. Bedenk dat China goed is voor 40% van alle online aankopen wereldwijd, en dit gaat nog flink toenemen.” 

“Verder is de positie op de Amerikaanse markt vrij zwak. Dat komt omdat bedrijven die alleen binnen de VS actief zijn via hun eigen bank een afdoende betalingssysteem hebben, dat niet zelden goedkoper is dan Adyen. Voor deze partijen zijn de internationale mogelijkheden die Adyen biedt niet echt een argument.”

Desalniettemin blijven de groeivooruitzichten robuust, erkent de analist. “De omzet zal de komende vijf jaar naar verwachting met gemiddeld 29% groeien.”

Lees verder: Adyen, het pareltje

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 maart

    1. Ekopak Q4-cijfers
    2. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Jap)
    3. Inkoopmanagersindex industrie Caixin februari (Chi)
    4. Omzet detailhandel januari (NL)
    5. Inflatie februari vlpg (NL)
    6. Inkoopmanagersindex industrie februari (NL)
    7. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Fra)
    8. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Dld)
    9. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (eur)
    10. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (VK)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht