Voor olietankerrederij Euronav lijkt 2021 wel een spiegelbeeld van het jaar 2020. Waar de dagtarieven toen nog bizar hoog lagen, zijn die nu tot ruim onder break even-niveau weggezakt, schrijft Martin Crum van de IEX Beleggersdesk.
De sector staat dan wel bekend om zijn beruchte boom-bust-cyclus, maar dit is wel van een andere orde, aldus de analist. "In 2020 stegen de dagtarieven voor VLCC’s (Very Large Crude Carriers) tot ongekende hoogten, soms wel 300.000 dollar per dag. Onhoudbaar hoog zoals toen herhaaldelijk aangegeven."
OPEC houdt oliekraan geknepen
Hoe anders is het nu. De tarieven zijn flink weggezakt, wat volgens Crum vooral te wijten is aan de OPEC. "De grote olieproducerende landen verenigd in de OPEC - waarbij vooral Saoedi-Arabië een bepalende stem heeft - houden de oliekraan tot op heden flink geknepen."
"Dat is opvallend, want de olieprijs is opmerkelijk krachtig hersteld. Een vat Brent kost momenteel circa 67 dollar, toch een prijsniveau waarmee de meeste olieproducerende landen en de oil majors uitstekend kunnen leven."
Herstel in Q2
Bij de oliesjeiks heerst de angst dat het weer opendraaien van de kraan tot kelderende olieprijzen zal leiden. Ook wordt de aarzeling gevoed door de onzekerheid rondom het tempo van vaccineren en in hoe krachtig het economisch herstel zal zijn, legt de analist uit.
Toch zal dat opendraaien van de oliekraan op enig moment wel weer gaan gebeuren, stelt hij. "Dat zorgt voor aantrekkende vraag naar de olietankers van Euronav en een herstel van de tarieven." Crum verwacht dat dat in Q2 gaat gebeuren. "Maar tot die tijd zijn de lage tarieven natuurlijk heel ongunstig."
Euronav kan profiteren van moderne vloot
Bijkomend voordeel is wel dat dit - in combinatie met oplopende schrootprijzen en strengere milieu-eisen - zorgt voor een verdere sanering van de verouderde olietankervloot. Daar kan Euronav van profiteren, want die heeft een moderne vloot.
"Veel concurrenten van Euronav zijn financieel overigens überhaupt niet (meer) in staat om hun vloot te verjongen. Dat biedt Euronav weer kansen opnieuw een financieel wankele concurrent over te nemen, danwel een verdere sanering van de olietankervloot af te wachten."
Positief
Ondertussen is het aandeel goed blijven liggen. "Het 50 miljoen dollar grote aandeleninkoopprogramma speelt hier ongetwijfeld een rol, maar ook omdat de markt uitgaat van economisch herstel en daarmee een normalisatie van de oliemarkt en de olietankersector. Wij blijven positief."
Zie ook: 'Genoeg reden voor optimisme bij Euronav'
Meld u gratis aan voor de Opinie Tips Nieuwsbrief van Beursduivel.