De kwartaalcijfers van Euronav waren niet om over naar huis te schrijven, zoals Martin Crum van de IEX Beleggersdesk het verwoordt. Belangrijker dan deze blik in de achteruitkijkspiegel is volgens hem dat de vervoerstarieven weer duidelijk in de lift zitten.
"Daarmee zullen de rode cijfers weer snel tot het verleden behoren", schrijft hij in een reactie op de cijfers.
Er ligt een aantal factoren ten grondslag aan de stijgende vervoerstarieven. "Een verhoogde vraag naar olie nu de winter in veel landen voor de deur staat bijvoorbeeld, maar ook de momenteel erg hoge staalprijzen, die het aantrekkelijk maken oude olietankers te verschroten."
De derdekwartaalcijfers waren niet goed. De omzet was door de lage dagtarieven geslonken tot slechts 102 miljoen dollar. "Dat is bij lange na niet genoeg om winstgevend te kunnen opereren."
Dieptepunt van de cyclus
Het verlies over Q3 liep op tot 106 miljoen dollar. "Een absoluut dieptepunt van de cyclus", stelt Crum. Een cyclus waarin het kan vriezen en dooien. De pieken en dalen volgen elkaar in rap tempo op in de olietankertransportmarkt. Dit maakt een belegging in Euronav 'lastig', schrijft hij.
Maar er gloort hoop. "De sector staat aan de vooravond van hogere tarieven. Dat is nodig ook, gezien de belabberde prijzen die we het grootste gedeelte van 2021 zagen." Hij vindt de inschattingen van analisten van Kepler Cheuvreux, die het koersdoel voor het aandeel vandaag verlaagden, dan ook te pessimistisch. "De marktomstandigheden voor Euronav zullen fors verbeteren."
Zie ook: 'Euronav is en blijft een leuk aandeel'
Meld u gratis aan voor de Opinie Tips Nieuwsbrief van Beursduivel.