Netflix heeft nog een lange weg te gaan om het vertrouwen van beleggers terug te winnen, schrijft Barron’s. Het aantal abonnees daalde in het laatste kwartaal met een recordaantal van 970.000. Analisten reageren verdeeld op de resultaten. Eén analist suggereert zelfs dat het streamingplatform een mogelijke overnameprooi voor Microsoft is.
Omdat de resultaten niet zo slecht waren als gevreesd, leefde de koers wat op na de cijferpresentatie. Dit jaar kijkt Netflix echter tegen een koersverlies van 65% aan en de reacties van analisten op de recente kwartaalresultaten waren gemengd.
Daling aantal abonnees
In het tweede kwartaal van 2022 daalde het aantal abonnees met 970.000. Dat is weliswaar het slechtste resultaat ooit, maar toch nog beter dan de prognose van een verlies van twee miljoen abonnees. De omzet bleef wel achter bij de verwachtingen en dat gold ook voor de winst. Negatieve valuta-effecten speelden daarbij een rol.
Ook de verwachtingen voor het lopende kwartaal vielen lager uit dan verwacht, niet alleen voor omzet en winst, maar ook voor het aantal abonnees. Netflix verwacht een miljoen nieuwe abonnees, terwijl de consensus op 1,4 miljoen lag.
Reclame en delen van wachtwoorden beperken
Netflix wil volgend jaar een nieuwe abonnementsvorm met commercials introduceren. Ook neemt het maatregelen om het delen van wachtwoorden te beperken. Of dit kan leiden tot een significante groei van het aantal abonnees en de winst, is de vraag. Netflix had er in ieder geval weinig nieuwe details over te melden.
Reacties van analisten
Scott Devitt (Stifel) was nog het meest optimistisch over het aandeel. Hij verhoogde zowel zijn advies als zijn koersdoel. De tekenen van stabilisatie in het abonneebestand stemmen hem hoopvol. De focus kan nu weer verschuiven naar de levensvatbaarheid van de groei-initiatieven van Netflix.
Maar andere analisten zijn daar niet zo zeker van.
Benjamin Swinburne (Morgan Stanley) verhoogde zijn koersdoel maar handhaafde zijn neutrale advies. Netflix heeft de ambitie om de omzetgroei te versnellen terwijl de uitgaven aan content miinder hard stijgen. Als het daarmee succesvol is, kan het aandeel beter presteren. Het blijft echter onzeker. Succes noch falen is ingeprijsd in het aandeel, schrijft Swinburne.
Eerst zien, dan geloven
Mark Mahaney (Evercore ISI) wijst op het valuta-effect, dat Netflix een tegenvaller heeft opgeleverd. Het probleem dat hij ziet is dat de groei aanzienlijk is vertraagd (van meer dan 30% in 2019 tot 12% a 13% in 2022), grotendeels als gevolg van volwassenheid en concurrentie, maar ook als gevolg van nieuwe marktuitdagingen, zoals verzadiging van de Noord-Amerikaanse markt. Het aantal abonnees in de VS en Canada staat op 73 miljoen, tegen 75 miljoen eind 2021.
Volgens Mahaney wil de markt eerst het succes zien van de nieuwe initiatieven van Netflix voordat er een hogere premie voor het aandeel wordt betaald. Hij denkt echter dat zo’n bewijs niet voor eind 2023 geleverd kan worden. Op de lange termijn kan het aandeel dus aantrekkelijk zijn.
Geen groeiaandeel meer
Laura Martin (Needham) blijft sceptisch. Zij geeft het aandeel een houdadvies mee en acht Netflix geen groeiaandeel meer. Zij wijst erop dat de omzetgroei in zes opeenvolgende kwartalen is vertraagd en denkt dat het abonneetotaal van 222 miljoen aan het einde van het jaar de piek zou kunnen zijn.
Netflix lijkt ook de slag te verliezen in de concurrentiestrijd. Volgens Martin hebben andere streamingdiensten grote contentbibliotheken en meer bundelingsmogelijkheden. Amazon en Apple hebben in tegenstelling tot Netflix de uitgaven aan sport opgevoerd. Dat is een factor die kijkers kan weglokken.
Een overnameprooi voor Microsoft?
Jeff Wlodarczak (Pivotal Research) geeft het aandeel een verkoopadvies. Hij heeft het koersdoel verlaagd van 235 dollar naar 175 en betwijfelt of reclame de groei in meer volwassen markten zal stimuleren. Hij vreest juist dat de gemiddelde inkomsten per gebruiker kunnen dalen als Netflix niet meer reclamevrij is.
Verder wijst Wlodarczak erop dat Netflix in tegenstelling tot Apple, Amazon, Alphabet en Disney, geen alternatieve activiteiten met hoge marges heeft die kunnen bijdragen in de kosten van de streamingactiviteiten.
Wlodarczak denkt dat Netflix op zoek moet gaan naar een overnamepartner. Zelf heeft hij er al een op het oog. De nieuwe advertentiepartner Microsoft is de meest logische koper van het streamingplatform.
Lees ook: Topanalisten tippen 5 langetermijnaandelen voor een goede nachtrust