Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Toekomst autosector ligt in software - profiteer met deze chipaandelen

Toekomst autosector ligt in software - profiteer met deze chipaandelen
Beeld: iStock

De auto-industrie maakt drie grote veranderingen tegelijk door. Twee zijn bekend, namelijk de opkomst van elektrische voertuigen van autonoom rijden. Maar de derde kan wel eens van groter belang zijn. 

Auto's worden computers op wielen, waardoor zij 'over the air' geüpgraded en verbeterd kunnen worden, net zoals een mobiele telefoon. Grote schermen en software hebben allerlei knoppen en schakelaars verdrongen.

Apple en Google terugdringen

Er zitten nu meer coderegels in de gemiddelde auto dan in een Boeing 747, zegt Dipti Vachani van Arm Holdings. Autofabrikanten kunnen jarenlang eigenaar zijn van een klantervaring en dat moeten ze te gelde maken. Zij hebben terrein verloren in hun eigen cockpit, waar Apple en Google steeds meer de dienst uitmaken. Nu willen ze Apple en Google terugdringen. De autofabrikanten willen zich onderscheiden. En er zullen veel inkomsten uit transacties komen, vermoedt Nvidia. Want als Google- of Apple de dienst uitmaken in de auto, verliezen de autofabrikanten het contact met de consument. 

Autofabrikanten kunnen een voorbeeld nemen aan de computerindustrie. In de loop der tijd werden pc’s inwisselbaar en werd Microsoft dominant in besturingssystemen, Intel, AMD en Nvidia maakten de belangrijkste chips en Google en anderen hadden de webbrowser en andere belangrijke software in handen. 

Blootstelling via chipfabrikanten

Beleggers hoeven geen kant hoeven te kiezen, zij kunnen blootstelling zoeken via de chipfabrikanten. Dan gaat het om de grote spelers, maar ook kleinere bedrijven zouden moeten profiteren van nichetoepassingen. Dit zijn een paar aantrekkelijke namen, volgens Barron’s.

  • Nvidia levert krachtige processoren met kunstmatige intelligentie in nieuwe auto's, samen met softwaretools; autonoom rijden is een van de krachtigste voorbeelden van AI. Mercedes gebruikt bijvoorbeeld Nvidia-chips in Drive Pilot.
  • Qualcomm hanteert een soortgelijke aanpak en wil de leverancier van het digitale chassis worden, waarbij het de controle krijgt over auto-connectiviteit, batterijfuncties, sensoren, camera's en beeldschermen, evenals Advanced Driver Assistance Systems, de voorloper van volledig autonome voertuigen.
  • Micron Technology ziet in de auto-industrie de beste groeikansen voor het bedrijf op lange termijn.
  • Arm Holdings wil later dit jaar een beursgang maken. Chips van het bedrijf draaien al in 85% van de entertainmentsystemen in auto's. Consumenten willen dat hun auto's de look en feel bieden die ze op hun mobiele telefoon ervaren.
  • Ambarella levert chips voor geavanceerde rijhulpsystemen en allerlei geavanceerde toepassingen voor de rijder. 
  • Harman International, onderdeel van Samsung, levert connected car experiences en gelooft dat software unieke ervaringen kan bieden. Een elektrische aandrijflijn is niet zo onderscheidend. Bedrijven komen onder druk te staan om andere manieren te vinden om zich te onderscheiden. 
  • Zelfs BlackBerry heeft zich gericht op beveiliging en autosoftware, op het beheer van de groeiende stroom sensorgegevens in moderne auto's.

Interconnectiviteit

Technologie is natuurlijk niet nieuw voor auto's, maar de ontwikkeling en mogelijkheden nemen enorm toe. Tegenwoordig heeft de gemiddelde auto 30 tot 50 elektronische controle units (ECU's) en de duurdere auto's hebben er wel 100, stelt analist Sam Abuelsamid van Guidehouse Insights.

Elk van hen heeft een klein besturingssysteem dat onafhankelijk werkt. Upgraden is dan niet mogelijk. Qualcomm en Nvidia brengen chips uit die veel autofuncties afhandelen die voorheen op niet-verbonden microcontrollers leunden, waardoor het aantal chips afneemt en de auto gemakkelijker te upgraden is. 

Upgrade over the air

Naarmate auto's meer software en connectiviteit toevoegen, worden consumenten onder druk gezet om daarvoor te betalen. Er zitten twee kanten aan. De ene is de mogelijkheid om de software voor bijna elke autofunctie online te upgraden. Tesla-rijders hebben die ervaring al, maar dat geldt niet voor elke EV.

Er zullen software-updates komen die het bereik van de batterij verbeteren, nieuwe zelfrijdende functies toevoegen of andere aspecten van de ervaring in de cabine verbeteren die in het verleden werden verwerkt door starre microcontrollers.

Auto als abonnementsplatform

Nog aantrekkelijker voor autofabrikanten is het idee om van auto's een platform voor abonnementsdiensten te maken. Tesla rekent tot 199 dollar per maand voor de volledige rijmodus, ondanks het feit dat de hardware en sensoren al in de fabriek in de auto zijn geïnstalleerd. Amazon verwacht dat de clouddiensten van Amazon Web Services een steeds belangrijkere rol zullen spelen in de ervaring in de auto, met een groter aanbod aan entertainment- en informatieopties.

En als je naar niveau 3 autonomie gaat, komt er tijd vrij in de auto voor productiviteit en entertainment. Deze ontwikkeling biedt ook kansen voor Zuora, een softwarebedrijf dat zich richt op abonnementenbeheer. Nvidia heeft plannen aangekondigd voor een in-voertuig versie van zijn GeForce gaming platform, te gebruiken wanneer de auto geparkeerd staat of aan de lader. Het komt erop aan waarvoor klanten bereid zijn te betalen.

Autofabrikanten experimenteren volop met het abonnementsmodel. De uitdaging zal zijn om uit te zoeken wat de consument wil en hoeveel hij bereid is te betalen en vervolgens minimaal het grootste deel ervan te innen.

Lees meer: 7 elektrische auto-aandelen die bubbelproof zijn

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 17 februari

    1. Economische groei Q4 vlpg (Jap)
    2. Handelsbalans december (eur)
    3. Wall Street gesloten op Presidents' Day volitaliteit verwacht
  2. 18 februari

    1. Reserve Bank of Australia rentebesluit (Aus)
    2. Greenyard Q3-cijfers
    3. Werkloosheid december (VK)
    4. Inflatie januari def. (Fra)
    5. ZEW economisch sentiment februari (Dld)
    6. Baidu Q4-cijfers (Chi)
    7. Empire State index februari (VS)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht