Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Versterk uw passieve inkomstenstroom met deze 3 dividendkoningen

Het genereren van passief inkomen uit dividendaandelen is een manier om het inkomen na uw pensioen aan te vullen.

Versterk uw passieve inkomstenstroom met deze 3 dividendkoningen
Beeld: © iStock

Bedrijven die hun dividend minstens 50 jaar achter elkaar hebben uitbetaald en verhoogd, worden dividendkoningen genoemd. Target, PepsiCo en Kenvue zijn drie dividendkoningen, die hoge rendementen opleveren en daarnaast goedkoop geprijsd zijn. In dit artikel leest u waarom deze drie aandelen nu het kopen waard zijn.

Het genereren van passief inkomen uit dividendaandelen is een manier om het inkomen na je pensioen aan te vullen of een aantrekkelijk extraatje in je financiële planning. Dividenden kunnen ook nuttig zijn omdat ze inkomen opleveren zonder dat je aandelen hoeft te verkopen. Hoewel geen enkele dividenduitkering echt risicovrij is, zijn er bedrijven met een lang trackrecord aan dividenduitkeringen.

Target, PepsiCo en Kenvue zijn drie dividendkoningen en hebben al 50 jaar op rij geen winstuitkering gemist. Als iemand €1000 in zo’n aandeel belegd, kan dat minstens €100 aan passief inkomen per jaar opleveren. En dat kan nog meer worden in de toekomst als de dividenduitkeringen verder verhoogd worden. Zwakkere consumentenbestedingen hebben Target, Pepsi en Kenvue op de proef gesteld. Alle drie hebben echter aantrekkelijke rendementen, goedkope waarderingen en sterke bedrijfsmodellen.

Target

Target is een goede barometer voor de detailhandel en het bestedingspatroon van consumenten. Met een dividendrendement van 2,9% en een koers-winstverhouding van 15,9 is Target een aantrekkelijk waarde-aandeel. Target heeft de middelen om nog betere resultaten te leveren, waardoor het een uitstekende langetermijnbelegging zou kunnen worden en een solide inkomstenaandeel voor geduldige beleggers. Target zou een voorbeeld moeten nemen aan Walmart, dat zou een gamechanger betekenen. Het bedrijf richt zich meer op discretionaire goederen dan Walmart, dus het is geen verrassing dat Target tot nu toe minder goed presteert dan Walmart.

Maar de omvang van de underperformance is schokkend. De aandelen Target zijn met 7,8% gestegen op jaarbasis, tegen 52,1% voor Walmart. Walmart presteerde goed terwijl andere retailers het moeilijk hadden, omdat het zich heeft toegelegd op wat het het beste kan, namelijk waarde bieden door de laagste kosten en de grootste variëteit aan basisproducten en vrijetijdsgoederen aan te bieden. Walmart biedt zelfs diensten aan, zoals gezondheidszorg en autozorg. De groeiende thuisbezorgservice, Walmart+, concurreert rechtstreeks met Amazon.

Daarnaast breidt het zijn klantenloyaliteitsprogramma uit en er is nog meer ruimte voor verbetering. De afgelopen jaren waren uitdagend voor Target door verstoringen in de toeleveringsketen, inflatie en een terugval in de uitgaven voor discretionaire goederen. Maar Target laat een verbetering van de operationele marge zien en een terugkeer naar groei. Het bedrijf heeft vooruitgang geboekt bij het terugdringen van de discrepantie tussen verkoop- en voorraadcijfers (meestal veroorzaakt door diefstal). Betrouwbare dividendaandelen kunnen hun uitbetalingen jaar na jaar verhogen dankzij winstgroei. En Target beschikt over genoeg manieren om de groei in de toekomst te versnellen.

Pepsi

PepsiCo is een conglomeraat, dat verschillende merken bezit. De verkoopvolumes van Pepsi zijn in 2024 gedaald doordat mensen zich verzetten tegen jarenlange prijsverhogingen. Bij de winstcijfers over het derde kwartaal verlaagde Pepsi de verwachtingen voor de autonome groei over heel 2024 van een magere 4% naar een stijging met lage enkele cijfers. Ondanks de uitdagingen blijft Pepsi zijn dividend aanzienlijk verhogen. In juli werd het dividend met 7% verhoogd, wat de 52e jaarlijkse dividendverhoging op rij betekende. 

Pepsi presteert op dit moment niet zo goed als Coca-Cola, maar er is geen reden om aan te nemen dat dit op de lange termijn zo zal blijven. Pepsi heeft een fenomenaal merkenportfolio. Het management erkent de uitdagingen en kan flexibel zijn. Pepsi en Coca-Cola hebben een bijna identieke gemiddelde koers-winstverhoudingen over vijf jaar, maar Coca-Cola handelt boven dat gemiddelde terwijl Pepsi eronder zit. Met 3,2% heeft Pepsi ook een hoger rendement dan Coca-Cola met 2,8%. 

Pepsi probeert met promoties klanten aan te trekken. Het kan even duren voordat Pepsi weer een zinvolle volumegroei laat zien als het de prijzen constant blijft houden. Beleggers die bereid zijn om te wachten, kunnen het aandeel echter kopen tegen een uitstekende prijs.

Kenvue

Kenvue is een unieke en jonge dividendkoning omdat het pas in augustus 2023 is afgesplitst van het voormalige moederbedrijf Johnson & Johnson. Daarmee erfde het de koninklijke status van het moederconcern. Nu is het aan het consumentengezondheidsbedrijf om te bewijzen dat het de winstuitkeringen intact kan houden. Als het grootste consumentengezondheidsbedrijf heeft Kenvue het potentieel om een betrouwbaar dividendaandeel te zijn, een bedrijf dat het goed kan doen, ongeacht wat de economie doet. 

In juli voerde Kenvue een bescheiden dividendverhoging door van 2,5%, de eerste als onafhankelijk bedrijf. Hoewel dat op zich niet indrukwekkend is, heeft Kenvue een rendement van 3,8%, wat aanzienlijk hoger is dan veel van zijn sectorgenoten. De prestaties van Kenvue zijn niet geweldig geweest. In het tweede kwartaal van 2024 was de organische groei slechts 1,5%, vergeleken met hetzelfde kwartaal als vorig jaar. De operationele marge van 16,5% is middelmatig in vergelijking met bedrijven als Procter & Gamble, Church & Dwight, Kimberly-Clark en Clorox. Kenvue heeft echter een lagere verwachte koers-winstverhouding en een hoger rendement dan deze bedrijven, waardoor het een aantrekkelijk aandeel is.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 maart

    1. Ekopak Q4-cijfers
    2. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Jap)
    3. Inkoopmanagersindex industrie Caixin februari (Chi)
    4. Omzet detailhandel januari (NL)
    5. Inflatie februari vlpg (NL)
    6. Inkoopmanagersindex industrie februari (NL)
    7. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Fra)
    8. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Dld)
    9. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (eur)
    10. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (VK)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht