harrysnel schreef op 25 mei 2017 15:36:
Mensen, hecht toch vooral geen belang aan
adviezen en het bijbehorende koersdoel van Den Drijver. Dat hij inhoudelijke kennis heeft mbt sector en dat hij extra informatie krijgt via management .... daar kan ik in meegaan. Maar: zijn koersdoelen/adviezen zijn een heel ander verhaal omdat hij daarbij heel makkelijk switcht van een "korte termijn" mening gebaseerd op EBIT/WPA naar een waardebepaling op grond van strategische assets. Dat wisselen doet hij meerdere malen per jaar en als je kijkt naar het aantal adviezen + koersdoel dat hij uitgebracht heeft met betrekking tot TT dan zie je dat hij op dat gebied een enorme draaikont is en dat zijn koersdoel de koersontwikkeling volgt.
Als je op TomTom een advies moet plakken dan verwacht ik een consistent verhaal. Natuurlijk kan een mening aangepast worden aan ontwikkelingen binnen bedrijf of sector maar dat betekent niet dat de criteria waarop dat advies gebaseerd is veranderen. De uitersten zijn dan Barclays enerzijds met focus op Consumer en korte termijn en anderzijds ING/ABN die het orderboek meenemen en benodigde investeringen afzetten tegen omzet in 2020. Als Barclays begint over de nadelen van Brexit voor TT Consumer dan vind ik dat irrelevant (zit in TT voor de andere BU's) maar het is wel consequent en past in de Barclays analyse. Net als dat ING/ABN het orderboek Automotive 2016 belangrijker vonden dan de tegenvallende cijfers en hun advies gewoon handhaafden na de jaarcijfers. Ook dat past bij hun visie om geen belang te hechten aan ontwikkelingen binnen Consumer.
Den Drijver daarentegen maakt een keuze voor een bepaald advies en koersdoel (dat de beurskoers volgt). De markt bestaat uit kopers en verkopers die verschillend over het aandeel TomTom denken. Den Drijver kan meegaan met de kopers en vervolgens kiezen voor bv een verhaal over mogelijke interesse van NVIDIA. Den Drijver kan ook wijzen op de gevaren van een sterker Here, een verdere terugval in Consumer.....dat zagen we onlangs.
Ik herken dit gedrag van Den Drijver bij het enige tijd geleden al overgenomen Docdata. Een bedrijf dat actief was op gebied van E-commerce (Bol, Zalando) en heel klein onderdeel had dat paspoortsystemen maakte . Docdata komt met goede cijfers: Den Drijver begint over het gevaar dat ze een grote klant verliezen en dat de cijfers minder worden. Docdata verlengt contract met grote klant: Den Drijver begin over het feit dat het "paspoort-onderdeel" (nog geen 10% van omzet) tegenwind ondervindt. Wat ik daarmee wil aangeven: er is altijd wel een mogelijkheid om "twijfel" te zaaien. Ontwikkelingen te schetsen die bedreigend zijn. Of andersom juist verder dan tegenvallende cijfers te kijken en bemoedigende ontwikkelingen te zien.
Den Drijver doet dit voortdurend. Ook bij TomTom. Hij zorgt daarmee voor handel in aandelen en opties. Schept een mogelijkheid voor partijen om aandelen te vergaren of juist te verkopen. Daarom komt hij ook altijd met commentaar door en soms is dat zeer opmerkelijk. Rond het NVIDIA nieuws begint hij ineens over een parkeer app dat een autobouwer ontwikkelt (dacht Renault) samen met Here. Of hij smoort het enthousiasme over deal met TeleChips door te beweren dat TT voor de Chinese markt nog gebonden is aan Autonavi. Dat terwijl de JV Golden Tom al in liquidatie is en dat feit noemt hij niet.
Dus: het is zaak om de intenties van Den Drijver te achterhalen. Als ik het meest recente commentaar van Den Drijver afzet tegen het coveren van de shortpartijen dan vermoed ik dat dit geen toeval is.
De adviezen van Den Drijver zelf zijn waardeloos. Neem Fugro. Hij had (uit mijn hoofd) een koopadvies voor Fugro met koersdoel boven E20. Koers op dat moment rond E16. Fugro komt met dramatische cijfers en Den Drijver gaat doodleuk naar "verkoop koersdoel E10" toen het fonds al bijna naar dat niveau gezakt was. Daarna komt melding belang Boskalis en koers herstelt naar E16. Pas daarna gaat Den Drijver weer naar koop. Onlangs kwam Fugro weer met teleurstellende cijfers en Den Drijver handhaaft koopadvies.....omdat Fugro er alles aan doet om het tij te keren.
Waanzinnig. Bij Innoconcepts had hij koop E24 en bleef hij bij koop met steeds lager koersdoel totdat de tent failliet was.
Van de 100en analisten die ik volg is Den Drijver absoluut dieptepunt. Samen met Jos Versteeg.
Dus: ondanks het feit dat Den Drijver inhoudelijke kennis heeft en toegang tot extra informatie moet je hem vwb zijn adviezen niet serieus nemen. Het zijn adviezen die een doel dienen mbt handel in het aandeel.
Jmho
Geef Martijn een leuk gevuld envelopje en eet uit je hand. Deed hij vroeger ook al en is hij nog niet verleerd...