ff_relativeren schreef op 2 oktober 2014 23:50:
De Volkswagen Groep heeft veel geld betaald voor de overname van vrachtwagenbouwer Scania, maar heeft door deze overname ook een uitbreiding van de balans ondergaan die we terug zouden moeten zien in de waarde per aandeel.
In plaats daarvan heeft de beurskoers flink geleden onder deze overname.
De prijs die voor Scania betaald is, is verdwenen uit de aandeelwaarde, maar niet van de balans.
Naast een technische waarde zit er in beursgenoteerde aandelen ook een verwachtingswaarde. In het nadeel van de verwachtingswaarde voor het aandeel VW va (pref) weegt de verkoopzwakte van het kern-merk VW in de Verenigde Staten en in Zuid-Amerika. Tot spijt van velen werd daar bovenop het gerucht de wereld in geholpen dat Volkswagen de Chrysler-tak van Fiat wilde overnemen om daarmee een goed distributienetwerk in de USA te verwerven.
De (beleggers)angst van opnieuw een grote overname werkte als een neerwaartse versterking voor de wegzakkende beurskoers. Ondanks ontkenningen van zowel VW als Fiat.
Terug naar de vrachtwagen-divisie. Scania werd overgenomen om beter te kunnen integreren met MAN. In deze 2 grootheden onder de VW paraplu zit een nu nog onzichtbare en daardoor ongewaardeerde plus-factor voor VW. Een verkoop van de volledige vrachtwagen-divisie, of als alternatief een afsplitsing door een beursgang, kan de nodige fantasie terug brengen in het aandeel VW.
De overnamelasten van Scania zouden verdwijnen, terwijl er een forse geldstroom VW binnen komt. Waarvan de aandeelhouders een eenmalig (super)dividend graag tegemoet zouden zien.
VW heeft genoeg te bieden ook al wordt het aandeel het afgelopen half jaar niet gewaardeerd. Spijtig genoeg voor de zittende aandeelhouders. De huidige beurskoers is bijna frustrerend te noemen ondanks de overall groeicijfers van de VW Groep.
De ellende voor de zittende aandeelhouders en voor de potentieel-aandeelhouder, is dat niemand weet wanneer en op welk niveau het aandeel zal uitbodemen.
Volkswagen, het aandeel. Sof, of toekomst ?