gbakl schreef op 26 april 2018 20:46:
los van deze getallenregen die in grote lijnen wel aangeeft wat wel of niet allemaal mogelijk is, telt voor mij zeker zo zwaar hoe in de praktijk wordt "gewerkt" met het kapitaal wat deze hedgefunds ter beschikking staat.
Volledig mee eens, hedgefunds gebruiken dit geshorte kapitaal om te koers te bespelen volgens mij o.a met algorithmen om zo winst te genererende "free flow" bepaalt wat er gemiddeld dagelijks aan bied en laat voorbij komt en zonder de hedgefunds zou dit een dood aandeel zijn, doodsaai in elk geval.
vorig jaar is de koers MEER dan normaal omhoog gehypt, ondanks een enorm percentage shorters, dus het oude scenario van alleen de koers drukken hebben ze al lang losgelaten voor een veel beter verdienmodel.
je ziet aan het dagelijkse koersverloop, de enorme volumepieken vaak EEN richting op, dat de koers gemanipuleerd wordt.
dat is aan EEN kant triest, dat we kijken naar een soort piramidespel dat slechts vaag gevolg geeft aan de bedrijfsresultaten en de algemene beurstrend maar overigens verder zijn eigenwijze weg gaat, zoals de grote partijen op de achtergrond dat bepaald hebben, hoe ze het hebben willen.
turbojagen en in deze periode zo goedkoop mogelijk inslaan is de strategie die op een gegeven moment wel weer een UP rally zal geven
om het grote verdienmodel aan te jagen.
Ik geloofde dat in eerste instantie niet toen je daar over begon, maar heb het met eigen ogen gezien omdat je daar steeds op attendeerde. voornamelijk in de neergaande trend. Waarvoor mijn dank AB tje daarvoor.
de omzet, het volume vind ik gemiddeld vrij hoog de laatste tijd en met zulke bedragen kun je met kleine winstmarges al heel ver komen.
het koersniveau hoeft niet eens heel veel te stijgen willen ze al vele miljoenen binnenharken nu en echt grote klappers maken.
dat verontrust mij want dan komt het niveau boven 9 euro voorlopig helemaal niet terug en blijft het langere tijd jojo-en in de marge.
maar niets verbaast me intussen meer, het kan nog een stuk lager of ook
in een klap fors omhoog.
Als er eenmaal een akkoord is over de salarisverhoging en de rust keert weer terug zie ik de 9 Euro nog wel terugkeren. Maar ik heb mijzelf een heel ander denkpatroon aangeleerd. Ik volg het aandeel op fundamentele basis en met technische analyse als een soort van navigatie.
In het gevalvan Airfrance KLM alleen maar negatieve berichten, stakingen oplopende olieprijs stroeve samenwerking met KLM etc. Dan verbaasd het mij niet dat de koers daalt. Vorig jaar zat de luchtvaart behoorlijk in de lift, dit jaar zakt het alweer aardig in elkaar. De grote hausse is wel voorbij denk ik.met beleggen heeft het wat mij betreft weinig meer te maken en wil ik niet eens de aandelen meer hebben maar alleen wat meespelen met instrumenten als opties om te zien of ik de grote lijnen een beetje kan volgen....is al lastig genoeg.
Met beleggen heeft de beurs in deze tijd weinig meer te maken, ik ben van mening dat de koers hoofdzakelijk wordt bepaald door hoe het bedrijf presteert ( kijk naar Galapagos, ASML bv) maar dat er allerlei krachten actief zijn die het aandeel een bepaalde richting opsturen.
Maak ik mij daar druk om ?, niet echt ik kan het immers niet veranderen maar ik probeer het te doorzien en te begrijpen en probeer er zo wat aan te verdienen.