finance2u schreef op 24 oktober 2018 21:36:
ArcelorMittal betaald voor ilva 1.8 miljard, uitgesmeerd over 10 jaar. Daarnaast nog de belofte om investeringen te doen in komende jaren voor 1.1 miljard en nog 1 miljard aan kosten voor de clearing. Dit doen ze in een samenwerkingsverband met marcegaglia (verhouding 80-20). De regering stopt 250 miljoen in een fonds voor de afwikkeling van personeel. ArcelorMittal heeft diverse onderdelen verkocht aan liberty house voor naar schatting 750-900 miljoen ,iets onder de boekwaarde. Er worden nog enkele desinvesteringen verwacht.
ArcelorMittal betaald 4.7 miljard voor essar steel, nog ca 300 miljoen aan schuldeisers na een X aantal jaar als de overdracht naar wens is verlopen en nog bijna 1 miljard voor een belang wat eerst puur een kostenpost zou zijn, maar nu een volledige overname bedraagt (uttam galva) 1 miljard stond gereserveerd op een geblokkeerde rekening. De overname van essar geschiedt in een joint venture samen met oa nippon steel die een minderheidsbelang krijgt net als in de andere gezamenlijke belangen, waardoor ArcelorMittal de majeur stakeholder is. De verhouding hier is net geen 50-50 in het voordeel van arcelormittal. De pot voor jaarlijkse aquisities/investeringen voor nippon is met deze voor hun grote overname behoorlijk aangesproken maar wel toereikend. Er is voor zover ik kan achterhalen nog niet bekend in hoeveel tranches het geld gaat worden overgemaakt, maar het zal ook hier gefaseerd gaan als in Italië en voorgaande overnames.
ArcelorMittal heeft er de laatste jaren voor gezorgd dat in de komende 3 jaar geen aflossingen meer gedaan hoeven te worden op hun uitstaande obligaties, wat er voor zorgt dat ze een aardige uitgangspositie hebben opgebouwd ( mochten ze financiering op korte termijn nodig hebben) en in investment grade zitten waardoor ze ook nog eens aantrekkelijker kunnen lenen. De kwartaalwinsten zijn momenteel erg fors en met het huidige jaarlijkse investeringsbudget van 3,5 miljard (opgehoogd van 3) zitten ze vrij ruim in hun jasje zogezegd. De koerswinst verhouding is momenteel zo ontzettend laag dat het een kwestie van tijd lijkt dat er een zeer fors herstel van de koers moet volgen.