bambricks schreef op 11 december 2018 10:27:
Het is in andere sectoren niet ongebruikelijk dat men een belang neemt in elkaar!
Het toont wel een teken van vertrouwen in de markt en in elkaar ( dus in de afwikkeling van de sluis) waardoor de markt ( banken, investeerders ) meer vertrouwen in de sector bouw krijgen.
Balans: aandelen hebben ook een waarde banken en accountants zullen er een discount op aanhouden van circa 35%.
Zonder aandelen hebben die bouwers veel vaker gemeenschapelijke bedrijven!! Elke keer als ze gezamelijk ischrijven in een JV of VOF etc, dan zijn beide bedrijven ook verantwoordelijk voor elkaar en indien het fout gaat zoals bij de sluis dan zou RWS zowel bij VW als bij BAM voor de 100% kunne gaan en die moeten het dan met elkaar uit vechten de praktijk is dat de opdrachtgever achter de sterktste aan gaat. Dat is in deze VW.
Alle geld op de rekeningen van de JV en VOF etc staan ook niet meer op de balans van de bedrijven. Men probeert in de regel op de toetsingdata 31-12 en 30-06 zoveel mogelijk over te boeken naar de Eigen rekening echter in de tussenliggende periode is het geld van JV. Dus daar heb je ook al een belang in elkaar, alhoewel indirect.