~Justin~ schreef op 22 januari 2019 20:20:
140 miljoen beurswaarde verliezen op een verkoop die 90 miljoen lager uitvalt dan de gemiddelde consensus. Dat is op zichzelf al knap.
Terwijl je ook moet bedenken dat er nu...
* Deal zekerheid is. Men werd onzeker of de deal wel gesloten zou worden, omdat het al een tijdje stil was.
* Daarnaast was men onzeker wat er met de opbrengsten zou gebeuren en of die wel naar de aandeelhouders terug zouden vloeien. Ook die onzekerheid is weg.
* Bovendien geeft Goddijn aan dat de Automotive activiteiten gewoon door groeien
* En TomTom laat duidelijk doorschemeren dat deze koper de meest gewenste was, ook omwille van toekomstig partnership met . Een maatje van me heeft dit nagevraagd bij TomTom Investor Relations en die geven aan dat er een maps en traffic licentie is gesloten tussen Bridgestone en TomTom en dat TomTom toegang houdt tot de probe data van Telematics. Als dit een deal is van 30 miljoen per jaar, dan compenseert dat ruimschoots de 90 mio 'lagere' verkoop opbrengst.
* Bovendien is 910 miljoen nog steeds een mooie opbrengst als je kijkt wat TT er in geïnvesteerd heeft en er nu uit haalt. Op een EBITDA van 70 miljoen krijgt TomTom nu 910 miljoen, dat is 13x EBITDA. Dat is helemaal zo gek nog niet.
Om meerdere redenen dus gewoon iets om tevreden over te zijn:
- TT kan nu focussen, na deze deal
- TT keert uit aan aandeelhouders
- TT heeft sterkere kaspositie in kader van toekomst mapping