tatje schreef op 26 januari 2019 10:18:
[quote alias=Eva1960 id=11384868 date=201901260634]
TT gaat naar een onafhankelijke "zwitserse" techreus zoals Microsoft of het wordt het asmlwakkikwakki participatiemodel. Ik denk dat de belangrijkste klanten daarom al lang vragen, omdat die continuiteit willen zekerstellen.
Ben heel benieuwd hoe dit gaat worden vormgegeven met Baidu, Zenrin, sensormakers, en afnemers zoals autofabrikanten en licentieklanten.
Apple wordt geen 100% eigenaar, dat is te bedreigend voor veel andere afnemers.
Wie weet hoe het asml participatiemodel is ontstaan? Ging dat in 1 klap of gefaseerd in de toetreding?
Goed weekend, op weg naar de ontknoping heeft TT geen afslag gemist. Ook al denken vele analisten dat nu nog. HG speelt zijn spel door zich niet in de kaarten te laten kijken en neemt de tijd.
Dat is even wennen, maar gaat straks gezien worden.
De ruis van de afgelopen maanden met apple, rnm en volvo heeft alles te maken met het ontstaan van dat participatiemodel of algehele verkoop. Toen Here werd verkocht hadden ze geen andere keuze dan te gaan voor hun belangrijkste klanten. Ook al wilden anderen misschien meer betalen. Zo werkt het nu eenmaal.
Dat verklaart nu ook dat Here de laatste 2 maanden tegengas geeft aan Tt. Ze pissen naast het tt of ttt potje, hun eigenaren kiezen nu voor hun eigen traffic oplossing in de komende 2 tot 3 jaar. En beweren dat het een strijd is tussen google en here. En ontkennen dus TT. Tsja dat zou ik ook doen.
Het spel staat op de wagen, maar duurt gewoon een jaar. We gaan het zien, HG is echt niet zo stom om te lang zelfstandig door te gaan, hij komt uit de Londense wereld.
Ik hoop dat hij al wat kaarten laat zien op 6 februari.
Makita
Zonder enige nieuwe order voor Automotive in 2018 gaat de Automotive omzet tm 2020 nog flink stijgen (looptijd gem. 4,5 jaar, voorbereidingstijd 1,5 jaar). Ik denk zelf veel forser dan iedere analist denkt, dit ivm de stijgende take rate. Take rate was ca. 30% bij bekendmaken orderboekebedragen, bij start van de leveringen (1,5 jaar later) is de feitelijke take rate al gestegen en dat zal de komende jaren doorgaan. Een graduele stijging naar uiteindelijk 50% zal de omzet uit het orderboek flink doen stijgen (>1,2mrd).
Dit moet HG op 6 februari goed uitleggen. Ik zie een EBITDA in 2019 van ca. 200mln (50mln consumer, 35mln Enterprise en 115mln Automotive). De ondernemingswaarde is bij 7,95 ca. 750mln na verkoop Telematics. Dit impliceert dat we nu dan ca. 3,75X EBITDa19E doen.
Alle nieuwe orderboekbedragen voor 2018 komen hier nog bij vanaf 2020 en verder.
Tatje:
Ben het met Eva 1960 en Makita eens.
Ik ga ook voor Microsoft, de Zwitserse Big Tech.
Makita ik denk dat je bewust de ebitda van TTT 1e HJ 2019 weg laat, een 35 miljoen ebitda.
Want dat lijkt me logisch.