Mr sponge schreef op 4 juli 2019 14:18:
@boem!
De subsidie die kopers krijgen bij de aanschaf van een Tesla heeft indirect wel degelijk te maken met de marge van Tesla. Toen de subsidie begin dit jaar werd gehalveerd verlaagde Tesla zijn prijzen met hetzelfde bedrag, waardoor de netto aanschafprijs hetzelfde bleef.
Musk is dus volgens jou “een jokkebrok” want er is een demand probleem bij de Model S e X. Die productielocatie draait nu nog maar op 60% van de capaciteit! En dat gaat te koste van de gerealiseerde groei bij de Model 3. Ik heb altijd begrepen dat er veel meer marge werd gemaakt op een Model S en X dan op een Model 3. Ook bij de Model 3 vraag ik mij af of er een demand probleem gaat komen (ik verwacht van wel). De levertijden zijn op dit moment veel te kort. Als de vraag veel groter is dan de productie, dan loopt de levertijd op. Toch? En de vraag is het grootst bij de lancering van een nieuw product (nu dus). Daarna valt het meestal wat terug.
Als China straks ook Model 3 gaat produceren dan zou er pas echt een demand probleem zijn. Daarom gaan ze tegen die tijd in GF1 ook Model Y produceren. Dan kunnen ze de Model 3 productie omlaag schroeven en Model Y gaan maken. Dan is dat probleem opgelost. Al moet nog blijken of er genoeg vraag is naar Model 3 +Model Y om de twee fabrieken fulltime aan het werk te houden. Maar dat zal de tijd moeten leren…