win some... schreef op 14 december 2019 17:57:
[...]
Akkoord. Uiteindelijk heeft ook een grootaandeelhouder belang bij een zo hoog mogelijke koers. Maar in de tussentijd is het voor de grootaandeelhouder niet zo'n probleem dat de aandelenkoers niet al teveel stijgt. Misschien zelfs wel prettig in verband met de vermogensrendementsheffing. De grootaandeelhouder, tevens CEO, kan zelf bepalen op welk moment hij gaat sturen op een hogere koers. Als particulier belegger blijf ik daarover in het duister tasten.
Ik vond en vind de aandelenreductie ivm de verkoop van Telematics ook een goede zaak. Profiteren van de onderwaardering die in het aandeel zit t.o.v. de potentie. Hierna leek het mij een goed moment te gaan sturen op een hogere koers. Maar gezien de verschuiving van CAPEX naar OPEX, het in 2 jaar tijd volledig afschrijven van Tele-Atlas en het stijgen van de investeringen met 17% is blijkbaar nog niet het moment gekomen om de koers los te laten. Wanneer dan? Na een nieuwe aandeleninkoop in 2020? Of misschien toch pas in 2021? of 2022?
Al zou ik de cijfers van TomTom volledig hebben ontleed, de markten waarin ze opereren volledig doorgronden, helemaal op de hoogte zijn van de technologische ontwikkelingen die spelen, het beursklimaat goed kunnen lezen en Technische Analyse perfect kunnen toepassen, dan nog blijf ik voor het inschatten van de beurskoers afhankelijk van de koers die de CEO/grootaandeelhouder wil varen.
Ik wil als lange termijn belegger best aan boord blijven en de koers van de CEO volgen. Ik accepteer daarbij periodes van stilstand en daling van de aandelenkoers, maar uiteindelijk wil ik over meerdere jaren gezien met de aandelenkoers wel in een stijgende trend komen. Zeker gezien de langlopende bullmarkt waarin we nu verkeren. Alleen mooie doelen voor 2030 in kaart brengen volstaat niet. Het risico dat door een economische crisis of technologische disruptie het doel niet bereikt wordt is daarvoor te groot. Plus nog altijd het gevaar dat ik in het zicht van de haven dmv een buyout overboord wordt gekieperd.