Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Forum geopend voor Euronav

19.503 Posts
Pagina: «« 1 ... 412 413 414 415 416 ... 976 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Tordan 20 januari 2020 19:48
    deel 2:

    Efficiënter dan vrachtwagens

    U kunt toch ook kiezen voor een milieuvriendelijke scrubber, waarbij de zwavel niet in zee geloosd wordt?
    ‘Zo’n zogenoemde droge scrubber maakt weinig kans om door te breken. De kosten zijn te hoog. Zwavel in zee ­lozen kost niets, maar met een droge scrubber moet je de zwavel opslaan, om hem daarna te lossen in een haven. Daarvoor moet je wel betalen. De vraag is of de internationale scheepvaartwereld ­bereid is om te praten over de wenselijkheid van scrubbers.’

    ‘Voor ons is de aftelling naar 2030 al begonnen.’ Katrijn Van Giel

    De scheepvaart wordt steeds vaker met de vinger gewezen omdat ze te weinig doet om haar CO2-uitstoot terug te dringen.
    ‘De internationale scheepvaartorganisatie heeft CO2-reductiedoelstellingen vastgelegd voor 2050, maar dat moet ­allemaal nog geconcretiseerd worden. Hoe de uitstoot gemeten zal worden en welke tussenstappen nodig zijn, is nog niet duidelijk.’

    ‘Vergeet niet dat de scheepvaart de meest efficiënte manier is en blijft om goederen te vervoeren. Dezelfde goederen per vrachtwagen vervoeren, veroorzaakt veel meer emissie. We zijn ook geëvolueerd, de laatste tien jaar. Vergeleken met 2008, ligt de CO2-uitstoot van de wereldhandelsvloot nu 20 procent lager. Wat niet wegneemt dat er nog meer gedaan moet worden.’

    Hoever staat Euronav zelf al?
    ‘Voor ons is de aftelling naar 2030 al begonnen. We vernieuwen jaarlijks 5 tot 6 procent van onze vloot. Een schip gaat zowat twintig jaar mee, dus moet je nu al investeren in schepen waarvan de CO2-uitstoot gevoelig lager ligt.’

    ‘We zijn ook voorlopers op dat vlak. We hebben mee de schouders gezet onder de Poseidon Principles, een interna­tionaal initiatief om bij leningen voor scheepsfinanciering de voorrang te geven aan reders die hun schepen klimaatvriendelijker maken. Daarvoor moeten de banken wel goed geïnformeerd zijn over het brandstofverbruik en de uitstoot. Ze kunnen daarvoor bij ons aankloppen. We ­weten perfect hoeveel brandstof we verbruiken en hoeveel onze schepen uitstoten. We zitten ook in de het Get to Zero-coalitie, een samenwerkingsverband dat tegen 2030 klimaatneutrale schepen in de vaart wil hebben.’

    Zullen daar ook schepen van Euronav bij zijn?
    ‘Wellicht niet. Containerschepen zullen sneller zonder uitstoot kunnen varen. Ze varen veel sneller dan olietankers. Aangezien het brandstofverbruik exponentieel toeneemt met de snelheid, heeft het CO2-neutraal maken van containerschepen een veel grotere impact dan een zero-uitstoot van olietankers.’

    ‘Er komt ook heel wat te kijken bij de introductie van dergelijke schepen. Je moet niet alleen aandacht hebben voor het schip zelf, je moet ook zorgen dat er aan wal voldoende infrastructuur is om bij te tanken.’

    Tanker op waterstof?

    De Belgisch rederij CMB gelooft dat waterstof de scheepsbrandstof van de toekomst is.
    ‘Zij zijn een fantastisch voorbeeld voor ons. Zij zetten in op de ontwikkeling van waterstof als energiebron voor hun schepen. CMB is nu bezig met de ontwikkeling van een sleepboot op waterstof. We hopen dat ze de komende jaren op nog grotere schaal waterstofschepen zullen ontwerpen. Maar ik ben er toch van overtuigd dat er in de toekomst verschillende energiebronnen gebruikt zullen worden. Er worden vandaag heel wat pistes verkend, van vloeibaar aardgas tot waterstof en van brandstofcellen tot biobrandstoffen.’

    ‘Dat is niet zo vanzelfsprekend. Een van de manieren om de CO2-uitstoot te verminderen, is om olietankers te laten varen op LNG in plaats van op zware stookolie of diesel. Maar een olietanker op LNG kost 15 miljoen dollar of bijna 17?procent meer dan een klassieke olietanker. En stel dat je zo’n olietanker op LNG bestelt, dan is het nog afwachten of er wereldwijd voldoende laadinfrastructuur zal zijn.’

    Maakt u zich geen zorgen over de toekomst van het olievervoer zelf? Moet ­Euronav niet aan alternatieven denken?
    ‘Euronav staat of valt niet met het olievervoer. Onze stiel is maritiem vervoer. We kunnen onze tankers perfect water laten vervoeren in plaats van ruwe olie. Na elke reis reinigen we de opslagtanks volledig. Jaren geleden is de combinatie van olie- en watervervoer al eens voorgedaan. De olie ging richting Canada, daarna werd met dezelfde tanker water getransporteerd naar Noord-Afrika.’

    U bent de switch al aan het bestuderen?
    ‘Het is te vroeg voor een concrete ­strategie voor het post-olietijdperk. De wereld zal de komende tien tot dertig jaar nog veel olie nodig hebben. Wij vervoeren elk jaar meer olie dan het jaar voordien. Wereldwijd is het olieverbruik nog altijd aan het stijgen. Bovendien ­lopen de meningen over het kantelmoment sterk uiteen. Sommigen verwachten een daling vanaf 2022, anderen pas in 2038. We doen dus verder waar we goed in zijn, maar wel met de ambitie om de CO2-uitstoot van onze schepen terug te dringen.’

    BIO HUGO DE STOOP
    ? Geboren in 1973

    ? Studies: master of science in engineering (ULB) en MBA (Insead Frankrijk en Singapore)

    ? Sinds 2004 aan de slag bij Euronav

    ? Tot 2008: adjunct-­financieel directeur

    ? 2008-2018: financieel directeur

    ? Sinds eind maart 2019: ceo

    Lees meer op: beursig.com/forum/viewtopic.php?f=4&a... voor meer informatie
  2. Risky bets 20 januari 2020 20:15
    quote:

    Erik VG schreef op 20 januari 2020 14:28:

    Interview met Stoop gelezen afgelopen weekend? Komt wel een beetje over dat ze zich zorgen maken over de ontwikkeling van de low sulfur prijsniveau’s. Zou ook zo maar kunnen dat het heel slecht voor ze uitpakt als dit zo blijft na Q3. Denk dat dat de aanleiding is voor een andere denkrichting. Gaat wel een forse investering worden waar de markt misschien geen rekening mee heeft gehouden. Reden voor de lichte correctie van vandaag?
    Dit is toch gewoon een PR praatje? Als VLSFO kosten hoog blijven kan EURN deze hedgen en voor een scrubber installatie programma gaan waarbij de savings al min of meer vast zijn gezet.

    EURN heeft juist andere peers zoals FRO/DHT/INSW ge-underperformed doordat ze geen scrubbers hebben. Dit terwijl ze een super slimme opslag strategie hebben. Als ze nu toch nog scrubbers gaan doen, dan zal de markt dat juist als erg waarderen lijkt mij.
  3. Becb 20 januari 2020 22:40
    Scrubbers zijn blijkbaar wel duur 3 tot 6 miljoen per schip las ik ergens. Maal 70+ schepen. Gaat wat op de winst wegen, denk ik. Maar met de huidige rates zeer manageable
  4. Risky bets 21 januari 2020 09:04
    EURN gaat echt geen scrubbers op hun ECO schepen doen, een stuk of 10-20 op hun oudere schepen ligt veel meer voor de hand. Kosten ook lang geen 6 miljoen per stuk, eerder 3-4 voor een VLCC.

    "wat op de winst wegen" --> Het is natuurlijk een investering. Als ze het hedged met MGO futures and HSFO futures, verdienen ze die investering in 1-2 jaar terug. Gaat juist de winstgevendheid een boostje geven.
  5. Risky bets 21 januari 2020 12:19
    shipandbunker.com/prices/av ja, veel hoger. Scrubber vessels varen op IFO380 hier en non-scrubber vessels op VLSFO. Dus daar is momenteel een grote spread.

    In Rotterdam traden er ook HSFO futures. EURN can de investering dicht hedgen met een HSFO and MGO future position. Niet een perfecte hedge, maar dicht genoeg. Er zou dan minimaal risico zijn en een te berekenen ROI op de scrubber investering.
  6. Risky bets 21 januari 2020 13:15
    newsweb.oslobors.no/message/493662

    Korea gebouwde jan-2020 opgeleverde VLCC (met scrubber) gaat momenteel voor $106M. Dit suggereert dat al EURN's Koreaanse ECO's uit 2015-2017 momenteel ook veel meer waard zijn, door goede vooruitzichten, dan shipbrokers op het moment in hun modellen hebben. NAV's zouden omhoog moeten blijven gaan.
  7. Risky bets 21 januari 2020 15:02
    EURN heeft maarliefst 3 buy recommendaties gehad afgelopen weekend. Als NYSE zo open gaat heeft dit mogelijk een positief effect.

    Cleaves Buy $14.44 target, per 20 january
    Fearnley Buy $15.34 target, per 20 January
    Pareto Buy $13.05 target, per 21 January
  8. Erik VG 21 januari 2020 16:41
    Hmmmm....weer not....moeten echt wachten tot de cijfers ben ik bang en hopen dat we de €10 houden voorlopig op korte termijn.
  9. [verwijderd] 21 januari 2020 17:20
    Terug ingestapt aan 10.37 en houden tot na de cijfers. Na sluitingstijd zal de VS de koers waarschijnlijk weer een boost geven en zeker door die recommendaties van de analysten. Volgens mij zitten we nu op een bodemkoers en kunnen we terug gaan stijgen!
  10. forum rang 6 Tordan 21 januari 2020 17:40
    quote:

    brechtvdv schreef op 21 januari 2020 17:20:

    Terug ingestapt aan 10.37 en houden tot na de cijfers. Na sluitingstijd zal de VS de koers waarschijnlijk weer een boost geven en zeker door die recommendaties van de analysten. Volgens mij zitten we nu op een bodemkoers en kunnen we terug gaan stijgen!
    Zie ik het goed, dat de rates weer wat oplopen??
  11. Jan Frans B 21 januari 2020 18:29
    quote:

    Risky bets schreef op 21 januari 2020 15:02:

    EURN heeft maarliefst 3 buy recommendaties gehad afgelopen weekend. Als NYSE zo open gaat heeft dit mogelijk een positief effect.

    Cleaves Buy $14.44 target, per 20 january
    Fearnley Buy $15.34 target, per 20 January
    Pareto Buy $13.05 target, per 21 January
    Ja je zou dat logischerwijze verwachten hé, maar blijkbaar heeft het totaal geen effect.
    Het meest frustrerende is dat verschillende redenen zijn die de koers omhoog zouden moeten stuwen, en ik ken geen enkele reden om ze te laten zakken. Ja, korte termijn winstneming dat is het enige.
    Maar blijkbaar is EURN niet alleen in dat bedje ziek, heb ook behoorlijk wat Boskalis, en daar hebben ze ook veel meer goed dan slecht nieuws. En ook daar zit er weinig leven in.

    Afin, nog 9 nachtje slapen en dan zou er toch iets moeten gebeuren.
  12. DW Services 21 januari 2020 19:17
    quote:

    Erik VG schreef op 21 januari 2020 16:41:

    Hmmmm....weer not....moeten echt wachten tot de cijfers ben ik bang en hopen dat we de €10 houden voorlopig op korte termijn.
    Heb nog een order staan aan 9,90 euro om positie te verdubbelen maar vrees dat ik het zal moeten aanpassen naar regio 10,25.
    Zeer zware steun op 9,50 euro maar die gaan we (hopelijk) de eerstkomende maanden niet meer zien.
  13. Becb 22 januari 2020 11:14
    Aan 0.1 euro per dag eraf gaan we die 9.5 misschien toch nog zien :-S. Het lijkt er toch op dat het groot geld snel snel voor het openbaar maken van de resultaten zo veel mogelijk van hun shares af wil.

    49 procent van Q1 al aan gemiddelde TCE van 121K? wow.

    "EURN gaat dit nooit halen". Dit is dan vooral omdat de brandstofkosten hoger zijn dan bij okeanisecotankers? of willen charteraars minder betalen voor oudere schepen?
  14. [verwijderd] 22 januari 2020 11:32
    quote:

    Becb schreef op 22 januari 2020 11:14:

    "EURN gaat dit nooit halen". Dit is dan vooral omdat de brandstofkosten hoger zijn dan bij okeanisecotankers? of willen charteraars minder betalen voor oudere schepen?
    Natuurlijk, die verbruiken meer brandstof.

  15. Erwin L 22 januari 2020 12:07
    quote:

    Landgenoot schreef op 22 januari 2020 11:32:

    [...]

    Natuurlijk, die verbruiken meer brandstof.

    Zo natuurlijk is dat niet; Een ouder schip kan weleenswaar oa hogere brandstof- en onderhoudskosten hebben dan een nieuw schip, maar aan de andere kant zijn de kapitaalkosten doorgaans een stuk lager, zeker als het schip reeds is afgeschreven is. Het gaat om de totale kosten om x ton olie van A naar B te vervoeren dat telt.
  16. sip 22 januari 2020 12:26
    quote:

    Risky bets schreef op 22 januari 2020 09:10:

    www.okeanisecotankers.com/wp-content/...

    Hyper moderne ECO, scrubber fitted fleet. EURN gaat dit nooit halen, maar kijk eens naar die Q4 en (vooral) Q1 rates...
    De FY rates van 2019 betreffende de VLCC daily spots lijken mij onjuist
    Dit zijn dezelfde als de 4Qrates.
    De rates van Q1 2020 zijn om af te likken
19.503 Posts
Pagina: «« 1 ... 412 413 414 415 416 ... 976 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.016
AB InBev 2 5.495
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.612
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 264
Accsys Technologies 23 10.614
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 188
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.747
Aedifica 3 912
Aegon 3.258 322.709
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.296
ageas 5.844 109.891
Agfa-Gevaert 14 2.049
Ahold 3.538 74.333
Air France - KLM 1.025 35.034
AIRBUS 1 11
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.036
Alfen 16 24.775
Allfunds Group 4 1.470
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.822
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.836 243.007
AMG 971 133.256
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.689
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 14.994
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 381
Arcadis 252 8.772
Arcelor Mittal 2.033 320.693
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.300
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.731
Ascencio 1 26
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.093
ASML 1.766 106.814
ASR Nederland 21 4.477
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 486
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.661
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.392

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 februari

    1. Handelsbalans januari (Jap)
    2. Ontex Q4-cijfers
    3. ASR Q4-cijfers
    4. Philips Q4-cijfers
    5. Vopak Q4-cijfers
    6. Consumenten- en producentenprijzen januari (VK)
    7. HSBC Q4-cijfers (VK)
    8. Hypotheekaanvragen wekelijks (VS)
    9. Woningbouw en bouwvergunningen januari (VS)
    10. Aedifica Q4-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht