voda schreef op 12 februari 2020 18:11:
'Volle containers blijven op de kades in China staan'
De gevolgen van de uitbraak van het coronavirus zullen nog maanden voelbaar blijven in transport en productie, vrezen Nederlandse ondernemers. Dat bleek tijdens een bijeenkomst van ondernemersverenigingen VNO-NCW, MKB-Nederland, evofenedex en FME op woensdag.
Op de bijeenkomst waren zo'n honderd ondernemers van grote en kleine bedrijven in onder meer toerisme, metaalindustrie, agrosector, ict en advocatuur.
Fabrieken in China worden weliswaar weer opgestart, maar door beperkende maatregelen gaat dit langzaam en ligt de productie nog deels stil. Toelevering van producten loopt daardoor vertraging op, ook door een gebrek aan beschikbare containers. 'Volle containers blijven op de kades staan in China omdat medewerkers die ze uitladen nog thuis zitten of omdat er geen vergunningen zijn voor het vervoer van en naar fabrieken', zegt VNO-NCW. Volgens ondernemersorganisatie voor de technologische industrie FME lopen gemelde vertragingen uiteen van twee weken tot twee maanden.
Ook ontstaan er capaciteitstekorten in de luchtvracht doordat vluchten uitvallen. In het zeetransport heeft de eerste rederij al een boekingstop voor maart afgekondigd op de lijn vanuit Rotterdam naar China. Ondernemersvereniging evofenedex, die de belangen behartigt van zo'n 15.000 handels- en productiebedrijven, waarschuwde vorige week al dat de tarieven voor lucht- en zeevracht naar China zullen stijgen.
Overmacht
De bedrijven die woensdag op de bijeenkomst waren, zijn nog niet in acute problemen geraakt. Al neemt de kans daarop wel toe als de situatie langer blijft duren, zegt VNO-NCW. Een vraag die ook aan de orde kwam, is bij wie het risico ligt als leveringen uitblijven. China heeft nu al een aantal bedrijven een zogeheten force majeur-verklaring gegeven, ofwel een verklaring van overmacht. Daarmee kunnen boetes voor het niet nakomen van contractuele verplichtingen worden omzeild.
Zo kreeg Huida Manufacturing, een Chinese fabrikant van auto-onderdelen, al een dergelijke verklaring. Huida levert onderdelen aan een Afrikaanse fabriek van de Franse autogroep PSA waar onder meer Peugeot en Citroën bij horen. Inmiddels zouden meer Chinese bedrijven een verklaring van overmacht hebben gekregen. Wat dat voor de Nederlandse bedrijven betekent, is nog onduidelijk. 'Dat zal echt per contract moeten worden bekeken', aldus VNO-NCW.
Van enige paniek onder de aanwezigen op de bijeenkomst was overigens geen sprake, zegt VNO-NCW. 'Het zijn wel ondernemers hè, dus die hebben wel vaker met tegenslagen te maken.'
fd.nl/ondernemen/1334541/volle-contai...