Jan Frans B schreef op 13 mei 2020 13:31:
Ik blijf het herhalen, zolang De Stoop CEO blijft zal Euronav een rijk bedrijf blijven, met arme aandeelhouders. En het is niet omdat de NAV verhoogt dat ook de koers daarom volgt, je zou dat verwachten en in theorie zou dat ook moeten zijn. Maar zo werkt de beurs niet, sentiment zal het altijd halen van cijfers.
Hoe goed ze ook zijn, zie maar wat er nu aan het gebeuren is. Je kan je geen beter nieuws voorstellen en toch geraakt de koers niet omhoog, in tegen deel ze staat lager.
Als hij in Q2 het 80% dividend gaat afromen om zijn buybacks te financieren, wat voor teken geeft dat dan aan de buitenwereld, Q1 een mooi dividend en Q2 al direct een pak minder, ondanks de goede rates. Denk je echt dat dan er meer kopers zullen zijn ? Get real ! En buybacks kunnen daar niet tegenop, hun invloed is eerder marginaal. De evolutie van de olieprijs zal een veeeel grotere invloed op de waarde van het aandeel hebben dan 10% buyback wanneer de koers laag staat (want ze gaan natuurlijk geen buybacks doen als ze op 12 € staat.
Euronav heeft de grootste vloot, de nieuwste schepen, is financiëel ongelofelijk gezond, ook nog eens redelijk under leveraged. Objectief gezien zou het dus het beste moeten doen in vergelijk met andere tanker rederijen. Maar ik zie ze geen kop en schouder boven de rest uitsteken, ze hangen eerder aan het staartje. Veel analisten voorspellen een koers van tussen de 13 en 17 €, we kunnen de 11 € amper volhouden voor een paar dagen. Want het zal de beurs worst wezen hoe goed Euronav ook is op papier. Beleggers kijken naar rendement, en dat is zelfs in deze gouden tijden niet gegarandeerd als den Hugo weer zijn kruistocht voor buybacks gaat voortzetten. En elke buyback gaat van het dividend af. En als hij geen buybacks kan doen, zoals de laatste maanden dan blijft het geld toch in de firma en wordt het niet alsnog bij een volgende dividend weer toegevoegd.