oilexpert schreef op 17 november 2020 17:41:
Even pas op de plaats. Waterstof wordt inderdaad de brandstof voor de toekomst. De reden dat ik naast olie ook alles wil weten over aardgas en waterstof. Van olie en gas weet ik genoeg, maar waterstof is toch lastiger. De hype is waterstof, maar zoals terecht hierboven wordt opgemerkt de grote jongens, met name de Oil Majors gaan deze transitie naar waterstof mogelijk maken. De kleinere gespecialiseerde bedrijven die succesvol zijn of worden gaan overgenomen worden of gaan samenwerkingen aan.
Waterstof is er pas commercieel na 2030. Eerst gaat aardgas de rol van olie overnemen. Grijze waterstof dus. Groene waterstof is een illusie nog. Veel te duur. 3-6 keer te duur. Leuk voor de borrel met de Groenen, maar weet de feiten.
Belangrijk om de goede aandelen te selecteren is te weten wat er nu in de praktijk nodig is om de transitie succesvol te maken. Dus productie, logistiek, pilot plants, bijmenging etc. Er zijn meerdere manieren om waterstof te maken en die race is ook nog niet gelopen. Elektrolyse is het meest waarschijnlijke, er zijn nog 2-3 alternatieven.
Autovervoer op waterstof= verstandig maar te duur. Vrachtwagens = verstandig, ook te duur. Industrie = verstandig, niet te duur (bij 8760 uur vollast draaien). Kleine industrie verstandig, misschien bijmenging. Consument = onzinnig
Concentreer je dus op die aandelen die aansluiten bij de afnemer. En houdt ook de volgorde in de tijd in de gaten. Investeren in vrachtwagen die op waterstof gaan rijden...mmmm....beter Oil Majors met kennis en ervaring en betrokken heid bij pilots. Of specialistische fuel cell kennis die er toe doet. De meest van de hierboven genoemde kandidaten hebben nog nooit winst gemaakt en de rit is nog lang naar 2030. Natuurlijk mooi om ritjes naar boven te maken maar voor de langere termijn heb je andere aandelen die beter gepositioneerd zijn.
oilexpert.nl