Mylett schreef op 27 december 2020 19:35:
Objectief de grootste bubbel voor een single stock ooit. Marketcap van USD 630 miljard komt overeen met >80% van de totale market cap (~800 miljard) van ALLE autoproducenten wereldwijd. Laat dat even goed inzinken... Tesla met een omzet van ~1% van de totale automarkt (25 miljard vs. 2,3 BILJOEN) wordt gewaardeerd op >20x omzet terwijl de de concurrentie op 0,35x omzet zit. Operating margins van nog geen 1% en de enige echte bron van winst (4 van de 5 'winstgevende' kwartalen) - de regulatory credits (waaronder ZEV) zijn een smeltend ijsklontje. Nu concurrentie dit jaar echt op stoom komt, verliest Tesla iet alleen marketshare in ALLE markten, maar verliest ook absoluut (YoY) sales in de meer volwassen markten (NL/NO/ES). De echte groei zal nu moeten komen uit USA en met name CN, maar ook daar lijkt (ondanks fikse pricecuts) het bovenstaande scenario zich te gaan herhalen.
Nu zullen de Tesla bulls wel weer komen met hun veelgehoorde tegenargumenten, waaronder de verwijzing naar hun Messias, maar feit blijft dat er geen enkele foutmarge in de sprookjes en luchtfietserij mag zitten om de HUIDIGE koers (gewaardeerd op 80% van ALLE autoproducenten wereldwijd) te rechtvaardigen.
Het mooiste van het hele verhaal is trouwens dat ik honderden online topics, nieuwsberichten en forums heb gevolgd en er door
geen enkele bull ooit is vermeldt dat Musk zelf ook een mening blijkt te hebben over de belachelijke koers:
Elon Musk heeft namelijk zelf in mei bij een koers van 160 al aangegeven dat de stock price 'too high' was en herhaalde dit lachend en schouderophalend in een recent interview na vragen over de stock price ('I even said the stock was too high - what am I supposed to do')
youtu.be/8HShn09BUh8?t=316 Interessant ook dat hij in dit interview ook aangeeft open te staan voor een merger. Tekenen aan de wand... En alsof dat niet genoeg is, schrijft hij in een recente brandbrief aan werknemers dat de winstgevend slechts 1% is en er dringend extra op de kosten moeten worden gelet:
"When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profits, but if, at any point, they conclude that’s not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!"Het wachten is nu op de trigger voor de sledgehammer. En denk maar niet dat de S&P inclusie enige demping op de volatiliteit gaat hebben. Forced buying betekent namelijk ook forced selling bij herschikking van de portfolio.
Disclaimer
Short 200k d.m.v. puts Jan 2023.