Yes we can schreef op 6 januari 2021 15:04:
[...]
Ok we gaan de puntjes even overlopen:
- 5,25 over 7 jaar, want dat zal je hebben opgeteld. Dat betekent dus concreet op basis van huidige koers van 8,3 om in dollars te blijven: 65,6% dividendwinst, of dus per jaar meer dan 9%.
- als de rates dalen heeft dat geen impact op de boekwaarde van de schepen. Ik lees op Bloomberg dat we nu noteren aan ca. 0,75. Dus een korting van 25%.
- de buffer is dus niet grotendeels in eigen aandelen gestopt, dit is klinkklare onzin. 80% van de winst is gebruikt voor dividend en aandeleninkoop. 20% is daarentegen in het bedrijf gebleven. De cash positie van Euronav is dus verder versterkt afgelopen jaar.
- een ijzersterk management heeft wel degelijk impact op de rates en op de opbrengst: door het goede management heeft Euronav een vrij jonge vloot waar betere rates tegenover staan. Door strategische beslissingen over hoeveel van de vloot men in de spotmarkt wil, speelt Euronav wel degelijk in op zijn gemiddelde rates.
- als je naar het koersverloop kijkt van de laatste 5 jaar, zitten we nu vrij dicht op de bodem van augustus 2017. Kortom: de koers staat beduidend onder de LT koers, en opwaarts potentieel is dus veel veel hoger dan neerwaarts.
- iedere goed geïnformeerde belegger weet dat dit een cyclische markt is. Concreet betekent dit dat een goed geinformeerde belegger instapt op de low in de cyclus om op die manier dubbel rendement te halen bij betere rates: dividend + koerswinst. Uiteraard heb je op het moment van de down cycle sukkelaars die hel en verdoemenis posten op de fora. Daarom dus best gewoon rationeel blijven en niet emotioneel gaan handelen.