Snirp schreef op 5 mei 2021 22:13:
Eerder deze avond heb ik meegeluisterd met de conference call van AMG earning Q1 2021. Enkele punten die mij zijn opgevallen zal ik hieronder aanstippen:
- We weten dat de gecontracteerde afnameprijzen voor de spodumene van AMG zijn gekoppeld aan de lithium carbonate prijzen. Een belangrijke kanttekening die hierbij werd geplaatst is de time lag. Als ik het goed heb begrepen is er een time lag van 3 maanden, hetgeen met name van toepassing is voor de afnamecontracten van lithium en vanadium. Dit impliceert dat een groot deel van de recente prijsstijgingen nog niet in de resultaten van Q1 zijn verwerkt.
- Er zijn meerdere kandidaten voor de afname van lithium hydroxide in Duitsland. Het is een complex en langdurig proces om deze contracten opstellen, omdat er veel moet worden getest. Dit is gelukkig grotendeels ondervangen door reeds uitgebreid uitgevoerde testen in het laboratorium van AMG, waardoor een en ander relatief spoedig kan verlopen.
- We weten van recente berichtgevingen dat de lithium hydroxide plant in Duitsland een initiële output capaciteit zou hebben van 20.000 ton met de mogelijkheid om uit te breiden naar 100.000 ton. In de conference call werd een vermoeden van mij ook bevestigd. 20.000 ton is namelijk redelijk insignificant voor de grotere OEMs. Het schijnt dat dr. Schimmelbusch hier ook door deze OEMs op gewezen is, waardoor de strategie enigszins lijkt te zijn gewijzigd. Ik acht de kans groot dat de daadwerkelijke initiële capaciteit zal uitkomen op 40.000 ton. U vraagt zich af; hoe komen we dan aan al dat lithium? Zelf heeft AMG namelijk niet genoeg toevoer van spodumene om dat te bereiken. Er schijnen al vergaande gesprekken te zijn met mogelijke leveranciers van lithium om voor hun dit te gaan refinen naar lithium hydroxide. Ik vermoed dat dit ook zeer lucratief zal zijn. Vergis je niet in de grootte van dit project.
- Het idee is nog steeds om eerst spodumene om te zetten naar technical grade, alvorens het wordt verscheept naar Duitsland, waar het zal worden omgezet naar battery grade lithium hydroxide.
- AMG is bezig met een methodiek voor het aanvragen van VCU credits, ofwel koolstofkrediet. Dit zijn als het ware verkoopbare tokens waar je aanspraak op kan maken als je bedrijfsvoering leidt tot reductie van CO2 uitstoot. Aangezien AMG hier zeer bedreven in is met bijvoorbeeld een CO2 reductie van zo'n 55 miljoen ton in 2020, verwacht ik ook hier nog een zeer interessante bijdrage van (waarschijnlijk pas in 2022)
Hopelijk krijgen we morgen nog wat extra informatie over de lange termijn strategie van AMG. Op de wat langere termijn zie ik in ieder geval solid state batterijen(nog weinig door AMG over gezegd, maar als ze hierin doorbreken, kan dit HUGE zijn) en grid storage oplossingen in de vorm van VRFB's als verdere groeiprojecten voor AMG. Ook de JV met Shell moeten we echt niet vergeten, want daar zit ook enorm potentieel in. Dit is een project dat gestaag vordert.