kpt Raketstart schreef op 3 november 2021 22:46:
De hybride lithium-vanadium batterij is ingegeven door eigen energie behoefte, niet vanwege 'wat moeten we met al dat vanadium doen'. Een goede (economische) oplossing, want er zijn wereldwijd veel smelterijen die enorme pieklasten trekken en daarmee de electriciteits distributie hoog belasten. Er zijn nog veel meer industriële toepassingen voor en in mijn opinie past deze ontwikkeling bij het karakter van AMG. Het is immers een schaalbare oplossing aangevuld met slimme laadopties, al hoop ik dat het voorlopig enigzins rudimentiar blijft. Ook zag ik een zijdelingse opmerking over disruptieve batterij technologie; die zie ik de komende 5 tot 10 jr niet landen. Misschien in een nieuwe markt, bijv. bootaccu's want goedkoper maar minder kWh/kg. De technologie rondom Li-ion zal verbeteren waardoor minder Lithium, Nikkel, Cobalt nodig is per kWh. Daar staat tegenover dat meer en meer kWh aan batterijen nodig is om de doelstelling 2050 net-zero te halen. Ik doe een voorzichtige schatting: 5x zoveel GWh per 2 jaar. Om dat te halen heb je een bewezen, redelijk uitontwikkelde technologie nodig en dat is Li-ion in al z'n vormen.
Maar goed, dat is mijn invalshoek.