Bert12345 schreef op 7 november 2021 13:12:
[...]
The Third Way... schreef op 7 november 2021 12:43:
[...]
Zie hierboven het idee, op de Capital Markets Day lag daar inderdaad de nadruk op. Meest opvallende punten:
Club en ledenaanwas
Clubaanwas vertraagt: voorheen +20%, nu +18% tot 2025 (verdubbeling in 4j naar 2.000 clubs), daarna tot +8 - 12.4% pj (+50-80% in 5j (2030) naar 3-3.600 clubs).
Ledenaanwas vertraagt nog veel sneller: van nu 2.2 mln naar 3.8 mln in 2030, dat is maar +6.25% pj. Gezien verdrievoudiging van clubs, is dit een gevolg van nadruk op express clubs? Lijkt eerder een fout.
De groei van het aantal clubs is te optimistisch. Van Q3 2020 naar Q3 2021: 93 stuks.
De groei van 995 naar 2.000 clubs eind 2025 is 4 jaar en 2 maanden.
Met dit groei tempo, gaat dat niet lukken.
Financien
Na 2023 moet de groei gefinancierd worden uit eigen middelen en de schuldgraad (debt/ebitda) dalen naar 2-2.5x. Logisch gevolg van groeivertraging (double whammy: minder uitgaven, meer mature clubs) maar opvallend gezien hoge cash-flows cq. terugbetalingscapaciteit. Op MT geen dividend maar daarna omgekeerd aristocraat?
Elke club kost klaarblijkelijk zo'n 1,2 aan investeringen.
Afgelopen kwartaal is er van de 497 mio cash nog 428 mio over met een groei van 22 clubs over deze periode.
Corona bestendigheid: corona clausule huurcontracten (-50%).
Van de NIEUWE contracten. Niet voor alle contracten.Verdienmodel
Meest opvallende: van 2.2 mln “leden” nu naar 15 mln “klanten”. Van fitness keten naar brand. Evolutie inderdaad zoals ik verhoopte naar Partner in Life verdienmodel (omnichannel). Nadruk verschuift van gym, via thuis naar lifestyle. Aangezien fitness traditioneel al door de aficionado wordt gezien als een lifestyle lijkt het bij uitstek geschikt voor het nieuwe verdienmodel. Vandaar dat de nadruk op de CMD lag op de presentatie van het nieuwe RvB lid.
Kan ook lid worden van Trackk of andere sites. Gratis. Terugkijkend op langere termijn
Wij hadden kritiekpuntjes op de vorige CMD mbt. de data-specialist, de te hoge prijzen voor x-sell en voorheen de betaalde app. Hier zien we de dramatische ontwikkeling die BFIT heeft doorgemaakt: het is juist de gratis app die richting klanten gepusht wordt om een steeds centralere rol in te nemen: de aanjager van beleving en zo inkomsten. En data en AI worden steeds meer leidend.
Welke inkomsten?
Waar voorheen de nadruk lag op het bouwen van een ideale fysieke locatie nabij de consument, verschuift dat imho nu naar de ideale locatie op zijn mobiel.
Er wordt weinig cijfermatigs losgelaten over de verwachtingen op langere termijn, maar gezien de vermelding van 15 mln klanten zijn de verwachtingen intern blijkbaar zeeer hooggespannen...
Iid zeer hoog. 2,13 mio Q3 2019. 2,25 mio Q3 2020 en 2,21 mio Q3 2021. Geen steek opgeschoten in 2 jaar tijd, maar wel met veel meer clubs. Meer clubs is meer kosten. No brainer.
Tip mbt. ‘sustainability’
Duidelijk wat later op de management agenda gezet. Naast de koe heeft natuurlijk ook de sporter een hoger consumptie- en afvalniveau en is hij vooral een veel grotere producent van CO2, dus begrijpelijk ;-). Zou het een idee zijn indien BFIT ook zou gaan aangeven hoeveel locaties in minder bedeelde wijken staan? Juist daar kan BFIT scoren op basis van diversiteit, inclusiviteit, etc. Planet Fitness heeft 25% van haar locaties daar al staan, nu BFIT nog...
De vraag die ik dan heb: wat levert het op?