Giraffe Capital schreef op 8 november 2021 14:50:
[...]
En Doordash had in 2020 een record GAAP verlies van 461 miljoen. Verliezen op korte termijn maken (tenzij je krap bij kas zit) niet uit als er maar zicht is op (meer) winst is in de toekomst. Nieuwe klanten op je platform krijgen kost veel geld (wat direct druk op je winst) terwijl die klanten daarna als het goed is voor jaren (en ook steeds meer*) op je platform blijven bestellen zonder dat jij daar heel veel marketing dollars tegenaan moet gooien.
ProbleemBij Grubhub was er in de jaren 2018/2019/2020 alleen een groot probleem, er kwamen nog wel nieuwe klanten bij, maar de zogenoemde **cohorts van eerdere jaren bestelde gezamenlijk minder dan in vorige jaren, dat zette een grote rem op de groei. Grubhub was veranderd van een natuurlijk groeiende business (bestaande klanten bestellen elk jaar meer) naar een business die krimpt tenzij er veel geld wordt geïnvesteerd in klantacquisitie.
OorzaakDe aanleiding en de direct oorzaak hiervan is duidelijk, Grubhub was gefocust op winst/ebitda (net zoals Just Eat) en wilde daardoor eerst eigenlijk niet investeren in (toen nog) verlieslatende logistieke diensten en hield vast aan haar (super winstgevende) marketplace model, dit terwijl DoorDash en Uber in heel de VS hun logistieke netwerk uitrolde. Hierdoor ontstond een gigantische supply gap tussen Doordash en Grubhub. Bij Doordash kon je eten bestellen bij alle grote fastfood/QSR-ketens (McDonalds, Chipotle, KFC, BK, Starbucks etc..) en bij individuele restaurants die niet zelf bezorgde terwijl dit bij Grubhub niet of bijna niet mogelijk. Gezien QSR's in de VS voor bijna 50% van alle restaurantomzet verantwoordelijk zijn*** het niet vreemd dat Grubhub zoveel market share is verloren door het niet aanbieden van QSR's. Een Amerikaan wil gewoon zijn Big Mac en als hij of zij die niet kan bestellen op Grubhub is dat een hele goede reden om voortaan de Doordash app te gebruiken.
OplossingInmiddels hebben ze bij Grubhub (na jaren van market share loss) ook het licht gezien, je hebt alle restaurants nodig op hetzelfde platform anders gaat de consument naar de concurrent. Afgelopen 2 jaar heeft Grubhub door uitrol van logistiek het aanbod restaurants meer dan verdubbeld**** en is de customer loyalty door beter restaurant aanbod en lancering van Grubhub+ flink verbeterd. In H1 2021 zien hierdoor een flinke verbetering van de historische Grubhub cohorts****, nieuwe klanten betekenen eindelijk weer groei voor Grubhub.
VerwachtingGaat Grubhub (los van heropening kantoren) veel marktaandeel terugveroveren? Waarschijnlijk niet, daarvoor is Grubhub te laat van koers veranderd, maar het bedrijf (wat inmiddels +70% via haar logistieke netwerk bezorgd) is prima gepositioneerd om mee te groeien met de Amerikaanse food delivery markt.
*Voorbeeld van gezonde cohorts waarbij bestaande klant elk jaar meer bestellen =
bit.ly/3CZ4E8J**Cohort = Groep klanten die in een bepaald jaar klant is geworden
*** Bron =
bit.ly/3o5IBHq**** Grubhub restaurant aanbod =
bit.ly/3wsiOwT***** Grubhub cohort data =
bit.ly/3BPP3XT****** 2019 brief van Grubhub aan aandeelhouders:
bit.ly/3bMXcl1