MRTN schreef op 24 januari 2022 10:47:
[...]
Interessante reactie, maar denk jij dat Shell echt zijn productie gaat halveren? Qua scope 1 en 2 uitstoot kunnen ze de 45% reductie al behalen door oude raffinaderijen af te stoten. Daarnaast komt het overgrootte deel van de scope 3 uitstoot door brandstofverkopen bij Shell zijn tankstations (doorverkopen en dus lage marge).
Zoals ik naar Shell kijk, kan het door bijvoorbeeld een deel van Downstream te floaten of het onderdeel te verkopen, zijn productie (upstream) in stand houden zelfs de LNG tak laten groeien, terwijl ze dus voldoen aan die 45% reductie.
Zie hier:
www.shell.com/sustainability/transpar...Wanneer je in de jaarrekening kijkt, zie je dat Shell waarschijnlijk voor 8 miljoen vaten olie benzine/diesel/stookolie nu in de scope 3 emissies heeft zitten, terwijl de productie bijvoorbeeld maar 2 miljoen is.
Waar heb jij gelezen dat zij de productie gaan halveren? afgelopen kwartaalcijfers hadden ze het over een 55% reductie in de productie van brandstoffen (dus raffinage = scope 1/2). Upstream zal maar met rond de 2% per jaar dalen, terwijl de gasproductie harder zal groeien. Ik zie eerder dat we 2030 op 1,6/1,8 miljoen vaten olie staan rond 2030, welke een break even heeft van 40/45 dollar gezien de huidige FIDs
Daarnaast zullen de volgende LNG terminals klaar zijn:
- NLNG train 7
- NLNG train 8
- Tanzania LNG
- Qatargas expansie train x (Qatarenergy heeft veel gratis concessies in exploratie met Shell gekregen, verwacht dat ze in 1/2 trains een equity stake krijgen)
- LNG Canada phase 1
- LNG Canada Phase 2
- Abadi LNG
- Sakhalin train 3 (als genoeg grondstoffen vinden)
Deze projecten kunnen gewoon door gaan, terwijl Shell zijn reductie targets behaald als ze downstream (vooral tankstations) deels of helemaal afstoten.