!@#$!@! schreef op 25 maart 2022 15:18:
[...]
Ik vind het dat heel veel zeggen. Immers het gaat om de lange termijn trend.
Dat de concurrentie van PNL zo hard groeit is dan geen goed nieuws. Immers dat gaat dan ten koste van het marktaandeel van PNL.
PNL heeft zelf gemeld dat het ook veel van die kluisjes gaat plaatsen, maar daar niks aan verdient. Ze doen dat om de service op peil kunnen houden. (fluctuaties in drukte opvangen). Dus als de concurrentie daarmee ook groeit is dat weer extra zuur voor PNL.
De gehele retail omzet zal toch maximaal met een paar procent per jaar stijgen. Winkelomzet en online zijn dus concurrenten. Koopt de klant in de winkel of online ?
Dat retail nu groei laat zien tov van pre-covid laat zien dat online groei flink onder druk zal staan als er niks veranderd.
(meestal zijn artikelen altijd dit jaar tov vorig jaar, dus dat zegt nu niks. Reits komen nu met cijfers tov 2019 voor een goede vergelijking)
Het meest positieve scenario is dat de beursgenoteerde winkelcentra het dus prima doen , maar de binnensteden toch klappen blijven vangen (hoge huren) en online daardoor wat blijft groeien. (win -win voor mij ;-) Maar dat lijkt mij niet heel realistisch.