nr36 schreef op 12 mei 2022 23:33:
NRC
Van Thuisbezorgd tot PostNL: de coronawinnaar heeft zijn beste tijd gehad
Post-pandemie Maaltijdbezorgers, webshops en aanbieders van thuisentertainment profiteerden van de coronacrisis. Luchtvaart en reissector verloren juist fors. Hoe zit dat nu, na de lockdowns?
Jorg Leijten
12 mei 2022 om 22:14
Leestijd 4 minuten
Illustratie Roland Blokhuizen
Beurskoersen zijn de reflectie van verwachte teleurstellingen of successen. Wie dat sentiment in bijna pure vorm wilde zien, moest tijdens de pandemie de koers van Just Eat Takeaway naast de berichtgeving over het virus leggen. Gunstig nieuws over bijvoorbeeld vaccinontwikkeling leidde bijna meteen tot een dalende koers van de maaltijdbezorger, want het bracht fysiek restaurantbezoek dichterbij. Geruchten over een nieuwe lockdown waren juist het signaal om aandelen van Just Eat Takeaway te kopen.
De koersen van de grote spelers in de thuisbezorging vertonen sinds begin dit jaar een vrijwel identiek patroon: scherp omlaag. Deliveroo, Uber (inclusief Uber Eats), DoorDash, Just Eat Takeaway – allemaal verloren ze bijna de helft van hun beurswaarde. Of meer.
Goed, elk bedrijf kent ook nog specifiek eigen problemen – met name Just Eat Takeaway. Maar het effect van de heropening in de westerse wereld op bijvoorbeeld maaltijdbezorgers is onmiskenbaar. Just Eat Takeaway zag het voorbije eerste kwartaal een teruggang in bestellingen en waarschuwde voor een „uitdagend” tweede kwart. En hoewel Deliveroo en Uber Eats over de eerste drie maanden van 2022 nog groei rapporteerden, rekenen beleggers ook voor deze bedrijven op mindere tijden. Dat blijkt uit die koersdaling.
Rest van het artikel niet geplaatst.