am1993 schreef op 17 mei 2022 19:43:
[...]
De weerstand is mede gebaseerd op het door N Audio aangehaalde onderzoek van CO2 compensatie bij 166.000 km. Hierin zit (naast onderhoud e.d.) echter ook een groot deel een energieverbruik. Stel dat een auto 20 kWh per 100 km gebruikt, dan is dat op die 166.000 km circa 33.000 kWh, die ook weer opgewekt moet worden. Dat is dus circa 11 x het jaarverbruik van een huishouden. En dat moet ook weer opgewekt worden, met alle vervuiling van dien.
Energiemaatschappijen waarschuwen al jaren, dat het aansluiten van enorme hoeveelheden zonnepanelen en windmolens op het netwerk, het netwerk dat niet aankan. Opwekken van energie is geen probleem. Het probleem zit in het transport.
De mooiste vergelijking is die met de levering van drinkwater. dat komt met circa 2,5 bar aan de meter, maar als veel huishoudens schoon drinkwater aan het leidingnet zouden gaan leveren, loopt de druk op tot > 4 bar, vallen delen van het netwerk uit, klappen de leidingen en dan is er in dat gebied geen drinkwater meer voorhanden. Zelfde probleem is dus met stroom. Nog even en we hebben hier stroomuitval zoals in de US en andere gebieden waar de netwerken bepaalde belasting niet aankunnen. Wen er alvast maar aan.
De enige oplossing die de hele energietransitie ten goede zal gaan komen is de opslag van energie.
Wek zelf stroom op, sla het op op je eigen batterij en gebruik het voor je woning en je auto e.d. en dan moet je eens kijken hoe snel de energietransitie kan slagen.
De nadruk zal dus gaan liggen op het maken van veel efficiëntere batterijen en accu's en daar wordt momenteel hard aan gewerkt en er zijn grote innovaties mogelijk. Dan komt het allemaal goed.
Nu alleen de juiste mensen op de juiste plekken met voldoende geld om het te ontwikkelen. En dat is helaas al decennia niet het geval. Maar m.i. heeft AMG de potentie om daar een leuk partijtje in mee te blazen. Daarom zit ik er ook in. Niet voor die auto's, maar voor de batterijen.