am1993 schreef op 17 juni 2022 15:37:
[...]
Gelet op de inhoud van mijn vorig post, wil ik dat natuurlijk graag toelichten.
1. Ik volg de ontwikkeling van Nederlandse aandelen en de beurzen natuurlijk al jaren en heb daardoor een eigen "systeem" ontwikkeld dat ik nu toepas. Uiteraard geldt dat alleen voor mij en is afgestemd op mijn persoonlijke situatie. Voor elke belegger gelden andere criteria natuurlijk. En uiteraard is dat "systeem" in de loop der jaren steeds aangepast aan mijn eigen omstandigheden.
2. Voorheen zat ik veel in opties en futures, dus zat ik vaak te daghandelen. Daar ben je dan zowat de hele dag mee bezig (heel erg verslavend trouwens) en ik kan/wil mijn huidige tijd nu wel beter/leuker gebruiken. Zou ik nog daghandelen, dan zou ik momenteel alleen in Shell handelen. Daar kan je makkelijk in en uit met 10K aandelen tegelijk met een margeverschil van hooguit € 0.005. En elke cent verschil levert dan al gauw € 100 op. Moet je wel TA gebruiken en vinger aan de knop.
2. Binnen mijn huidige "systeem" kijk ik naar de fundamenten van een NL bedrijf en gebruik ik TA. Ik zal nooit beleggen in een bedrijf dat in ontwikkeling is, dus alleen cash "verbrandt" in de hoop op betere tijden. Zoals JET, Inpost, Avantium, e.d. Ik beleg ook niet in bedrijven met een grote schuldpositie, als die schuld niet langdurig is afgedekt, zodat het verdienmodel bij een stijgende rente gevaar loopt. Ook in bedrijven met grote personeelstekorten of grote toeleveringsproblemen, zal je mij niet zien zitten.
3. Waarom ik nu in FT beleg en AMG is het volgende:
Ik voorzag, door de enorme vergroting van de geldhoeveelheid en de lage rente een toenemend risico door de almaar stijgende beurzen, dus Ft kwam al snel in het vizier. FT is schuldenvrij en heeft het in 2020 (start corona) uitmuntend gedaan. Beleggers overdreven in 2021 een paar keer (doen ze altijd) door het aandeel steeds richting 35-40 te drukken, terwijl je van te voren al kon uitrekenen, dat de kwartaalverdiensten tot teleurstelling zouden leiden. Vandaar dat ik begin dit jaar zwaar ITM puts had geschreven (b2020 deed dat toen nog eens dik over:)) en daar dik aan verdiend heb. De situatie met Ft is nu volkomen anders. De aankondiging van finaciering door Ft maakte me een beetje huiverig, maar dat bleek alleen maar te bestaan uit een lager dividend. FT investeert momenteel veel, dus dat drukt de marges, maar timmert fors aan de weg. Plus maken ze winst en keren ze ook dividend uit. Hoeft van mij niet, maar oké. De huidige marktomstandigheden maken dan ook, dat ik een LT belegging van 50 % van mijn porto een goede afweging vind.
AMG is een ander verhaal. AMG heeft o.a. een (al producerende) lithiummijn in Zuid Amerika, een fabriek in de US (en nog veel meer activiteiten) en is genoteerd op de AEX. Het bedrijf begint, na een aantal zepers de afgelopen jaren, serieus winst te maken. De lithiumprijzen gaan door het dak en alleen de lithiummijn zou al € 35 p/a waard zijn. De koers is de afgelopen 1,5 week gedaald van 35 naar nu 26,40, maar de koersdoelen door analisten liggen op 45-50. Daar lig ik dus ook niet wakker van, want AMG komt de komende jaren wel bovendrijven. Daar zit ik dus voor 25% in, terwijl ik daarnaast hele zware ITM puts maart 23 AMG heb geschreven, die me, naar verwachting, ook nog eens 20% extra rendement gaan opleveren. Anders verlagen ze mijn GAK aanzienlijk, mocht ik de aandelen dan geleverd krijgen. AMG is voor mij ook een LT belegging. iets meer risico dus, dus daarom circa 25%.
Daarnaast zit ik circa 25% cash en bezit ik nog wat andere assets.
Let wel: cash levert momenteel dus niets op en daalt in waarde door de inflatie. Krijgen we recessie of stagflatie, dan (uiteindelijk) weer wel.
Ik vertrouw hiermee je vragen naar behoren te hebben beantwoord. Beetje uitgebreid, maar kon m.i. niet anders.
Am1993