Snovkov schreef op 8 juli 2022 14:38:
Voorstel EU om lithium als ‘giftig’ te klasseren “mogelijk grote gevolgen voor Europese fabrikanten EV-batterijen”
Laurens Bouckaert - 2 uur geleden
|
7
Delen
Een EU-voorstel om lithium, een cruciaal bestanddeel voor de batterijen van elektrische voertuigen, als ‘giftig’ te classificeren, zou nefast zijn voor de Europese competitiviteit. Dat menen zeven organisaties uit de metaalindustrie.
Voorstel EU om lithium als ‘giftig’ te klasseren “mogelijk grote gevolgen voor Europese fabrikanten EV-batterijen”
© Aangeboden door Business AM
Voorstel EU om lithium als ‘giftig’ te klasseren “mogelijk grote gevolgen voor Europese fabrikanten EV-batterijen”
In een open brief die deze week naar de beleidsmakers van de EU is gestuurd, hebben zeven metaalorganisaties hun “diepe bezorgdheid” uitgesproken over een voorstel van het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA). Steen des aanstoots is de suggestie van het in Helsinki gebaseerde ECHA om lithium in te delen als een “categorie 1A reproductietoxine”. Daarover bericht de Financial Times.
Europa dreigt zo nog verder achterop te hinken tegenover China in de race om EV-metalen, waarschuwt onder meer Eurometaux, een groep die een paar van de grootste Europese metaalproducenten vertegenwoordigt.
Slecht voor de vruchtbaarheid?
Het voorstel om lithiumcarbonaat, -hydroxide en -chloride te etiketteren als stoffen die slecht zijn voor de vruchtbaarheid en het leven van ongeboren kinderen kunnen schaden, is begin dit jaar aan de Europese Commissie voorgelegd. Het wordt momenteel bestudeerd, en een definitief besluit van de beleidsmakers wordt eind 2022 of begin 2023 verwacht.
In hun schrijven opperen de metaalorganisaties dat het wetenschappelijk bewijs “te zwak” is om zo’n strenge classificatie te “rechtvaardigen”. Zo’n etiket zou bovendien grote gevolgen hebben voor de Europese Green Deal-doelstellingen voor elektrische voertuigen, batterijen en cruciale grondstoffen.
“Een ongerechtvaardigde classificatie van lithiumzouten zal (…) onzekerheid brengen voor bedrijven die langetermijninvesteringen willen doen in de Europese raffinage- en recyclingcapaciteit”, klinkt het.
Energietransitie op losse schroeven
De Europese Unie is al tientallen jaren bezig haar milieu- en klimaatregels te verstrengen. Brussel wil het hele continent tegen het midden van de eeuw koolstofneutraal maken. Tegelijkertijd streeft de Europese bureaucratie naar de beste bescherming tegen milieuvervuiling ter wereld.
Nieuwe ontdekking over zonnepanelen zorgt voor prijsdoorbraak
Advertentie
Zonnepaneel Experts
Nieuwe ontdekking over zonnepanelen zorgt voor prijsdoorbraak
De energietransitie en het koolstofvrij maken van de maakindustrie en de elektriciteitscentrales impliceren een massale inzet van hernieuwbare energiebronnen, vooral zonne- en windmolenparken. Maar deze kunnen, afhankelijk als ze zijn van iets grilligs als het weer, niet continu energie leveren. In een wereld waarin alsmaar meer geleund wordt op groene energiebronnen zullen technieken voor energieopslag dus bijzonder belangrijk worden. Daarom rekent de EU heel erg op batterijen.
De centrale rol in de productieketen voor EV-batterijen heeft ertoe geleid dat lithium in 2020 is toegevoegd aan de lijst van cruciale grondstoffen van de EU. Van het metaal, dat gewonnen wordt uit pekel in Zuid-Amerika of uit gesteente in Australië, bestaan momenteel geen commerciële raffinaderijen in Europa.
Hierdoor zijn Europese batterijfabrikanten voor hun bevoorrading bijna volledig afhankelijk van China, waar meer dan 90 procent van het geraffineerde lithium in de wereld wordt geproduceerd. Kortom: de hele Europese energietransitie zou dus op losse schroeven komen te staan door de mogelijke classificatie van lithium als giftig materiaal.
“Zo al moeilijk genoeg”
James Ley, van consultancygroep Rystad Energy, zei dat deze eventuele klassering “lijnrecht” stond tegenover de doelstelling van de EU om tegen 2035 alleen maar wagens zonder CO2-uitstoot te verkopen. “Dat was al moeilijk genoeg zonder extra beperkingen op te leggen aan de binnenlandse lithiumproductie”, liet hij optekenen door de FT.