Biffy schreef op 16 september 2022 13:04:
Kom zojuist terug van een bespreking met de logistieke partners binnen onze branche.
Ik kan hierin niet te specifiek zijn, maar een paar punten die ter sprake kwamen.
De grootse Nederlandse online verkoper verwacht voor Q4/22 substantieel minder bestellingen te verwerken, ten gevolge van de hoge inflatie en de noodzaak voor de consument om gas, elektra en overige eerste levensbehoeftes te kunnen bekostigen. Diverse andere grote online speler worden nu reeds geconfronteerd met teruglopende omzetten met alle gevolgen van dien.
Pakketprijzen zullen vanaf januari 2023 naar verwachting procentueel het meeste stijgen bij PostNL (tarieven nog niet bekend) omdat die dit jaar geen prijsverhoging heeft doorgevoerd en de marge enorm onder druk staat door de gestegen kosten (diesel, elektra, loonkosten, etc).
Bij andere pakketvervoerder worden voor 2023 lagere prijsstijgingen verwacht omdat die in 2022 die prijzen al hebben verhoogd (soms zelfs vaker dan één keer).
DHL agressief in de markt en biedt bedrijven die in 2022 nog overstappen naar DHL, in 2023 gegarandeerd dezelfde tarieven als in 2022.
Verwachte recessie in 2023 zal pakketvolume langdurig onder druk zetten.
Samenvattend, volumes PostNL ook in Q4/22 naar verwachting onder druk, (te) krappe marges beïnvloeden bedrijfsresultaat negatief, toenemende concurrentie DHL.
Trek uw eigen conclusie t.a.v. de koers van het aandeel PostNL.