Cerburus schreef op 7 oktober 2022 11:26:
Jaapaap, volgens mij gaan we het nooit eens worden maar een inhoudelijke discussie is altijd prettig.
Ik heb het niet alleen over Bpost maar ik heb het over de hele markt en PostNl is gewoonweg de grootste underperformer in deze markt, in ieder geval t/m Q2 cijfers en ik heb geen reden om aan te nemen dat dit in Q3 veranderd. je ziet in de thuismarkten (BE/NL) Bpost en DHL marktaandeel winnen. Nog 2 jaar en we zijn gewoonweg niet meer marktleider in NL en de opmars is belgie is gestuit. Dat de hele markt nu krimpt door de corona piek van vorig jaar en de ecomomische omstandigheden tja daar heeft een ieder mee te maken.
Daarom focus ik ook zo op marktaandeel, als de economie weer hersteld is dit gewoon de pijler van eventuele groei en herstel en daar verliest PostNl gewoon terrein. In de kern is postnl gewoonweg te duur, en dan krijgen ze van Nederlandse overheid (ja ook PostNL heeft een voordeeltje) ook nog 21% korting (geen BTW) op brieven en normale pakketten < 5 kilo. Desondanks zie je dat DHL wel marge maakt (in de Benelux) en PostNL nagenoeg niet terwijl de prijszetting na de 15% verhoging van DHL dit jaar vrijwel identiek is. het kostenniveau per pakket ligt bij PostNL een stuk hoger dan de voornaamste concurrenten. Dat maakt me zorgen en is ook niet zo 1,2,3 op te lossen.
Waar ik me bij postNL dit jaar met name aan erger het gemak waarmee er met de outlook wordt gespeeld, en telkens marktomstandigheden als primaire reden wordt aangegeven. Het zegt toch al veel dat menig langer zittend forumlid hier betere voorspellingen neerlegt dan onze CFO, rocket science? nee gewoonkijkend naar de markt en dat vertalen richting PostNL en wat de reden ook, het doet af aan de betrouwbaarheid van de outlook en dus ook aan het vertrouwen in de markt van dit aandeel. Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat nu in Q3 ook de concurrenten met neerwaartse Outlook aanpassingen gaan komen, dat kan in mijn ogen niet anders. Tot op heden alleen fedex, de rest van de partijen hebben het dalende volume op kunnen vangen door prijsverhogingen, iets waar PostNl niet toe in staat is, maar daar zal de rek ook een keer uit zijn.