Riding the Tiger schreef op 11 december 2022 11:49:
Waarom loopt het fout bij BPost ?
Dé vraag die we ons moeten stellen is : waarom loopt het fout ? Neem even de grafiek van de laatste 5 jaar erbij en je ziet dat de koers van 27,88 euro naar 5,79 euro is getuimeld.
Van Gerwen was CEO van 2014 tot 2020. Hij heeft een mislukte overnamepoging gedaan van PostNL en uit frustratie daardoor nam hij Radial over. Radial heeft de neergang van BPost ingezet. Radial was zeer verlieslatend en de put kon niet gevuld worden.
Waarom een overname in de US, en waarom heeft niemand hem teruggefloten ? Waarom heeft de Raad van bestuur dat niet voorkomen ? Er zijn geen synergieën te rapen, die er wel zouden zijn bij de overname van een lokale speler...
De krantenbedeling ... De voorzitster van de raad van bestuur Audrey Hannard is aangesteld door de PS. Zij is een voorstander van het kranten bedelings contract : dat levert 170 Mio euro op, betaald als subsidie door de Belgische staat. NVA is daar een groot tegenstander van. Dus heeft een klokkenluider info doorgespeeld aan de NVA om "onregelmatigheden" aan te tonen. De staat betaalt aan een bedrijf waar het 51 % eigenaar van is. Er is een procedurefout gemaakt, en de NVA maakt hier handig gebruik van...
Conclusie : Privatiseer BPost, en laat het leiden door professionals. Het is steeds hetzelfde liedje : als de overheid een bedrijf leidt, loopt het 100% fout ; er zijn geen successtories...we leren niet uit het verleden. NMBS kost de Belgische staat 2,5 Mia euro per jaar. Sabena werd doodgestaakt door de vakbonden, met Inge Vervotte op kop.
Overheid en bedrijven leiden zal nooit een succes formule zijn, dus moet er geprivatiseerd worden. Dat zal ons belastingbetaler veel geld sparen... Bij een faillisement zoals bij Sabena is iedereen de pineut...
PS. Heeft iemand een voorbeeld van een goed geleid staatsbedrijf in België ?
Reactie:
Gaat het met PostNL beter? Dat is geprivatiseerd, een echte haai, Kretinsky, is daar nu hoofdaandeelhouder. Zie wat Kretisnskt deed met Macy’s, dan weet je dat die niet deugt,
Het probleem van de post sector is dat het brievenverkeer jaarlijks zakt omdat we mailen. Of het bedrijf nu in overheidshanden is of privé verandert daar niks aan. De Post is overigens een autonoom overheidsbedrijf: het wordt geleid door een beheerraad waar de minister en de politiek zo goed als niks over te zeggen hebben, er is geen verschil met een privébedrijf wat beleid betreft.
Het punt is dat de overheid vooral essentiële diensten runt die de privé niet wil runnen omdat ze er niet genoeg winst kunnen rapen. Als ze dat dan wel doen, zoals de post in Nederland, de spoorwegen in de UK, Dan gaat het helemaal fout, in Nederland moeten gezinnen soms drie, vier weken wachten voor ze hun post ontvangen, wat ingeval van officiële brieven soms rampzalig is, er worden geregeld vragen over gesteld in de kamer.
Hoe het nu bij de Britse spoorwegen gaat nu het privé is, is helemaal rampzalig. De boel terug nationalisten is de beste optie, ook rusthuizen in privé handen blijken vaak schandalig om te gaan met bewoners en personeel. De winst gaat er voor alles.
Een voorbeeld van een goed werkend openbaar bedrijf? De ASLK, deed het honderd jaar goed als bank, werd onder druk van Europa voor een appel en een ei geprivatiseerd en al heel kort daarna in 2008 kon de overheid terug bijspringen omdat het totaal fout ging.
Wat Radial betreft: nu blijkt dat het wel degelijk een goede investering is geweest, Radial is nu het paradepaardje van Bpost en de kennis die men daar opdoet zal ook hier gaan renderen.