PJF schreef op 22 maart 2023 17:01:
Op dagen zoals deze waarbij ik me afvraag waarom ik in AMG investeer hou ik mezelf maar weer eens een aantal punten voor, die uit mijn analyse van AMG naar voren zijn gekomen. Er staan heel veel investeringen gepland. Ik vind het heel lastig om daar getallen en EBITDAS aan te koppelen. Dit komt o.a. uit het jaarverslag
* For 2023, we provided EBITDA guidance “to exceed $400 million
* In summary, AMG has shifted to a new plateau of profitability. The 5-year average EBITDA for 2017 through 2021 was around $130
million. The 5-year average EBITDA for 2022 through 2026 is likely to exceed $400 million.
M.a.w. de ebitda voor 2002 was $342 million. Men verwacht dus dat de gemiddelde winst voor de periode 2023 tot 2026 minstens $414.5 zal zijn* We have brought the $325 million Zanesville vanadium recycling construction project to completion, the largest AMG investment
project ever, on time and on budget and expect full production during the present quarter.
Dit is de grootste investering ooit gedaan door AMG, de capaciteit verdubbelt van 30.000 naar 60.000 en men heeft een afnemer voor deze extra productie. De vraag is nu hoevvel tientallen milioenen extra EBITDA dit gaat oplevderen in 2023.* Presently spodumene is sold to the market under long-term contracts with index pricing. An FEL 3 feasibility study is underway
for converting spodumene into lithium carbonate at the Mibra Mine. That is indicated to be a $250 million investment. We are in progressed talks with Kreditanstalt fur Wiederaufbau (KfW), the German government bank, for a special long-term project financing
that would carry a government guarantee. Bitterfeld is then the destination of the lithium carbonate production in Brazil.
Dit zou een mooi voorbeeld kunnen zijn van gunstige financiering van projecten en het wellicht verkrijgen van subsidies om de vruchten van dergelijke projecten in Europa te plukken.* The vanadium battery market is expected to grow materially. According to sources, VRFB (vanadium redox flow battery)
deployments are forecasted to generate between 127,500 and 173,800 tons of new vanadium demand per year by 2031. This
forecast would require more than twice as much vanadium as is currently produced annually today (119,750 tons of vanadium produced in 2021!)
* . At the Mibra Mine, we have commenced the construction of the expansion of the annual spodumene production from 90,000 tons to 130,000 tons.
Ook een voorbeeld van een afgerond project in 2023 dat in hetzelfde jaar al voor extra EBITDA zorgt.Als je kijkt naar de laatste presentatie van AMG, dan zie je daar ook talloze projecten en mogelijkheden waar de grondstof Lithium (al dan niet bewerkt) onderdeel van is.
De maatschappelijke discussie en het veiligstellen van kritische grondstoffen staat inmiddels hoog op de Europese agenda. Je zou toch denken dat het een kwestie van tijd is tot dat AMG daar van gaat profiteren?
Door de koersdaling van €40,00 naar omstreeks €34,00 is de waardering wel heel mager geworden. De profilering van AMG laat sterk te wensen over, dat lijkt me voor een groot deel debet te zijn aan de koersontwikkeling. AMG zet echter wel stappen in de goede richting. De naamsverandering lijkt me een hele goede zaak, winstverwachtingen worden al twee jaar waargemaakt of overtroffen.
Het onderbrengen van de Lithium activiteiten in een apart bedrijf moet wel voor een hogere waardering zorgen. De vraag is hoe wij daar als bestaande aandeelhouders eindelijk ook eens van kunnen profiteren. Hopelijk wordt er op 30 maart meer concreet, en worden er duidelijke plannen aan ons aangeboden, op welke manier er iets wordt gedaan aan de onderwaardering van AMG.