Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Unilever 2023

333 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 ... 17 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 max2 1 april 2023 14:51
    Ik lees en hoor dat de supermarkten door de fors gestegen prijzen minder de bekende A merken (van o.a. Unilever) verkopen. Klanten kiezen steeds meer de goedkopere B merken.
    Toch blijft Unilever nog redelijk goed liggen op de beurs. Wie wil dit verklaren..??
  2. Amsgier 1 april 2023 19:18
    Binnen het portfolio van Unilever zijn er verschillende productcategorieën waarin A-merken over het algemeen minder last hebben van huismerken, zoals persoonlijke verzorging en beauty: Dove, Axe, Rexona, Sunsilk en Lux, . omdat consumenten vaak bereid zijn om meer te betalen voor A-merken die worden geassocieerd met kwaliteit en betrouwbaarheid.
    Voedingsmiddelen en dranken gaan wat minder vanwege huismerken omdat mensen dat het meest makkelijk vervangen, maar UNA merken bijv. Lipton, Hellmann's, Knorr en Magnum profiteren van innovatieve producten, merkbekendheid en de hoge kwaliteit maar ook bijvoorbeeld de Vegan/gezondheid/lifestyle trend onder bijv. Magnum en Ben en Jerry's waar huismerken nog niet voldoende op in spelen.

    Schoonmaak- en huishoudelijke producten zoals Cif, Sun en Robijn, hebben kunnen profiteren van het feit dat veel consumenten de voorkeur geven aan A-merken voor producten die betrekking hebben op huishoudelijke taken en schoonmaakmiddelen.

    Unilever heeft ook geïnvesteerd in e-commerce, innovatie, digitale mogelijkheden en duurzame producten.
    Daarnaast produceert Unilever ook voor huismerken, zodat de machines optimaal blijven draaien.
    Verder is de wereld groter dan Nederland en heeft een goede aanwezigheid en reputatie juist in opkomende economieen zoals India en Afrika.
  3. forum rang 4 max2 1 april 2023 19:48
    Bedankt Amsgier, ben gerustgesteld.
    Voordeel van Unilever is dat ze ook in een slechte economie een goed rendement geeft.
  4. forum rang 6 'belegger'' 1 april 2023 20:35
    In 2022 is de omzet met 11% gestegen, maar liep de afzet met 2% terug. M.a.w. van de 50 klanten bleef er eentje weg en de andere 49 waren bereid om ruim 10% meer te betalen. Vervolgens begint het gekunstel met o.a. onderliggende winst.

    Met een kleine 60% van de omzet uit opkomende markten zou ik mij niet al teveel laten leiden door wat wij om ons heen horen over de supermarkten in Nederland. Wat weten wij nu van bijvoorbeeld de Indiase markt?
  5. forum rang 4 eric_29 1 april 2023 22:06
    quote:

    Amsgier schreef op 1 april 2023 19:18:

    Binnen het portfolio van Unilever zijn er verschillende productcategorieën waarin A-merken over het algemeen minder last hebben van huismerken, zoals persoonlijke verzorging en beauty: Dove, Axe, Rexona, Sunsilk en Lux, . omdat consumenten vaak bereid zijn om meer te betalen voor A-merken die worden geassocieerd met kwaliteit en betrouwbaarheid.
    Voedingsmiddelen en dranken gaan wat minder vanwege huismerken omdat mensen dat het meest makkelijk vervangen, maar UNA merken bijv. Lipton, Hellmann's, Knorr en Magnum profiteren van innovatieve producten, merkbekendheid en de hoge kwaliteit maar ook bijvoorbeeld de Vegan/gezondheid/lifestyle trend onder bijv. Magnum en Ben en Jerry's waar huismerken nog niet voldoende op in spelen.

    Schoonmaak- en huishoudelijke producten zoals Cif, Sun en Robijn, hebben kunnen profiteren van het feit dat veel consumenten de voorkeur geven aan A-merken voor producten die betrekking hebben op huishoudelijke taken en schoonmaakmiddelen.

    Unilever heeft ook geïnvesteerd in e-commerce, innovatie, digitale mogelijkheden en duurzame producten.
    Daarnaast produceert Unilever ook voor huismerken, zodat de machines optimaal blijven draaien.
    Verder is de wereld groter dan Nederland en heeft een goede aanwezigheid en reputatie juist in opkomende economieen zoals India en Afrika.
    Goed verhaal. Vermeldenswaardig is nog dat Nelson Peltz aan boord is gestapt als activistische aandeelhouder anderhalf jaar geleden en een positie als non-executive heeft in het bestuur.

    Reden voor het door hem genomen belang is dat hij vindt dat Unilver `onder presteert` ten opzichte van haar `peers`.

    Ik verwacht `nieuws` ergens de komende maanden, maar dat is eigenlijk nergens op gestoeld, behalve dat Peltz inmiddels al even binnen is en dit tot iets zou moeten leiden onderhand.
  6. forum rang 4 eric_29 2 april 2023 11:42
    Dame van Aberfeld Vermogensbeheer, Sjaan, zat zojuist bij Business Class en prees Unilever aan op basis van:

    1. 5% autonome groei
    2. Sterke positie in opkomende landen
    3. Twee Miljard aan kosten besparingen
    4. Dividend van 4%
    5. Aanwezigheid Nelson Peltz in Bestuur
  7. buy&hold-style 4 april 2023 18:16
    Zorgen dat er laser-focus is op executie, klant/productervaring verbeteren en groeien in beauty

    Opsplitsen is helemaal niet nodig, de verschillende categorieen zijn prima, als de merken maar sterk blijven
  8. FORT1944 4 april 2023 18:29
    [quote alias=profeetM id=14751199 date=202304041559]
    Wat zou nieuwe CEO H. Schumacher anders kunnen doen dan een split van het conglomeraat door te voeren?
    [/quotedDie split is overbodig , het zijn de personeel kosten die te hoog liggen , daar moet men de kosten naar beneden drukken .
  9. FlatEarthBeliever 4 april 2023 23:37
    quote:

    profeetM schreef op 4 april 2023 15:59:

    Wat zou nieuwe CEO H. Schumacher anders kunnen doen dan een split van het conglomeraat door te voeren?
    Unilever zou kunnen stoppen met die belachelijke overnames en het promoten van wokeness in hun producten.
  10. FORT1944 5 april 2023 11:35
    quote:

    FlatEarthBeliever schreef op 4 april 2023 23:37:

    [...]
    Unilever zou kunnen stoppen met die belachelijke overnames en het promoten van wokeness in hun producten.
    Die overname in AMERIKA van dat cosmetica bedrijf is perfect in hun beauty lijn en nieuwe verkooppunten die ze erbij krijgen .
    Het is de omzet per werknemer die 30% teveel kost bij UN tegenover de P&G , Door de verhuis uit NEDERLAND kan men daar serieus aan werken . Dat proces is ingezet maar het gaat zeer langzaam omdat niet iedereen mee wilt. Daarmee kunt ge stellen dat er 1 OP 3 werknemers teveel zijn bij UN en men dringend moet ingrijpen
  11. forum rang 5 StoplossBurner 6 april 2023 12:00
    Tijd om Unilever te verkopen? Ik zit al in Ahold en blijf daar nog wel even in zitten. Nu wordt in dit artikel vooral op de Nederlandse markt ingegaan. Benieuwd hoe dat wereldwijd zich vertaald:

    "Supermarkt verdient meer met huismerk dan A-merk: ‘Aanhangers huismerken nemen na elke crisis toe’
    Voor het eerst kopen mensen, door de inflatie, in de supermarkten meer huismerken dan grote A-merken. Experts verwachten niet dat het snel verandert. ‘Dit zag je in Griekenland en Spanje tijdens de eurocrisis ook....

    Ook Schreijen wijst op de toegenomen kwaliteit van het huismerk. “Supermarkten hebben fantastische eigen producten, die in kwaliteit echt niet onderdoen. Niet alle klanten wisten dat, maar na elke crisis neemt het aantal aanhangers toe, omdat ze dan pas de kwaliteit ontdekken. Het is moeilijk voor de A-merken om klanten terug te halen, ook als de prijzen over twee jaar op een normaal niveau zijn gekomen.’’

    Of A-merken zichzelf de markt uitprijzen? Imago- en merkendeskundige Rik Riezebos - die bedrijven als Mona en Royal Canin bijstond - twijfelt daarover, maar adviseert merken wel alert te zijn. “Imago kan worden bepaald door prijs, maar ook door het gebruik. Ik zou grote merken adviseren om even genoegen te nemen met lagere marges, dat mensen in ieder geval niet vanwege de prijs overstappen." ...

    Bij Unilever herkennen ze de trend ook, maar zien ze kansen in aanbiedingen. “Nederland is – in tegenstelling tot veel andere landen in Europa – een land waarin A-merken uit alle categorieën vaak in promotie aangeboden worden. Zo houden we ook in tijden van ongekende inflatie onze producten beschikbaar voor alle portemonnees.”"

    www.parool.nl/nederland/supermarkt-ve...
  12. FORT1944 12 april 2023 18:27
    quote:

    profeetM schreef op 12 april 2023 15:22:

    Ik verwacht dat Peltz dit zal voorstellen en dat Schumacher het positieve van die split zal ondersteunen, en doorvoeren.
    Door een splitsing gaat men 2 BEDRIJFJES hebben van 24 € en dubbele kosten want die ceo's gaan hun inkomen ook niet halveren met de hele staf . Het probleem is dat de omzet per persoon teveel kost , er moet echt afgeslankt worden en bespaard op dubbele functies die men heeft door de 2 WERKZETELS aan te houden , daar is moed voor nodig om AMSTERDAM te sluiten .
  13. [verwijderd] 14 april 2023 10:19
    ...de focus ontbreekt geheel. Ik kom er al sinds 1997. Burgmans gaf de aanzet tot focus, maar pas onder Polman kwam er schot in. Inderdaad moet deze haast ambtelijke organisatie verder afslanken, maar in de split zijn beide units zeer kansrijk en geldt het adagium: 2+2=5,95...en waarschijnlijk zelfs meer...
  14. FORT1944 14 april 2023 20:07
    quote:

    profeetM schreef op 14 april 2023 10:19:

    ...de focus ontbreekt geheel. Ik kom er al sinds 1997. Burgmans gaf de aanzet tot focus, maar pas onder Polman kwam er schot in. Inderdaad moet deze haast ambtelijke organisatie verder afslanken, maar in de split zijn beide units zeer kansrijk en geldt het adagium: 2+2=5,95...en waarschijnlijk zelfs meer...
    wat is de kern activiteit en wat is de ballast dat is een basis voor te splitsen maar dat zie ik niet zitten bij UN
    als je vergelijkt met P&G daar werken ze met 30% MINDER PERSONEEL voor dezelfde omzet , daar zit het probleem en met splitsen gaat ge nog meer personeel nodig hebben dan nu , neen DANK U . Ook in NEDERLAND is personeel niet goedkoop en men moet rekening houden met de vakbonden die altijd dwars liggen als het op saneren aankomt .
  15. [verwijderd] 17 april 2023 16:27
    Polman maakte een begin met het snijden in overtollige ballast: het niet-productieve middenkader. Je hebt gelijk dat daar nog te scoren valt. Maar dit is een tijd van keuzes maken, focussen, en deze club van we doen alles wel een beetje, zal blijven underperformen.
333 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 ... 17 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.098
AB InBev 2 5.525
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.871
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.773
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.765
Aedifica 3 924
Aegon 3.258 322.966
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.297
ageas 5.844 109.896
Agfa-Gevaert 14 2.051
Ahold 3.538 74.343
Air France - KLM 1.025 35.224
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.046
Alfen 16 25.027
Allfunds Group 4 1.511
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.506
AMG 971 134.017
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.738
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.027
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 384
Arcadis 252 8.787
Arcelor Mittal 2.034 320.851
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.333
Aroundtown SA 1 220
Arrowhead Research 5 9.747
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.461
ASML 1.766 108.816
ASR Nederland 21 4.502
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 521
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.691
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 66
Azerion 7 3.412

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 10 maart

    1. Industriële productie januari (NL)
    2. Handelsbalans januari (Dld)
    3. Oracle Q3-cijfers
  2. 11 maart

    1. Economische groei Q4 (Jap)
    2. Inflatie februari (NL)
    3. E.ON Q4-cijfers
    4. Henkel Q4-cijfers
    5. Volkswagen Q4-cijfers
    6. Zalando Q4-cijfers
    7. Ondernemersvertrouwen mkb februari (VS)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht