am1993 schreef op 27 juli 2023 15:57:
Ik heb de cijfers nog eens goed zitten bekijken. Ook heb ik vandaag afgewacht of er n.a.v. de toelichting nog enige correctie zou komen. Dat laatste blijkt niet het geval, dus er is geen positief verhaal gepresenteerd.
Op basis van de cijfers heb ik het volgende geconcludeerd:
Ebitda 1e kwartaal is 118M. Ebitda 2e kwartaal is 107M. Totaal 225M over het 1e halfjaar 2023.
Bij de toelichting op het 2e kwartaal wordt aangegeven, dat de Ebitda bijdrage vanuit Brazilië 96M is a.g.v. "increasing sales and higher prices in lithium concentrates". Dat a.g.v. het doorijlen van de hoge prijzen in het 1e kwartaal op basis van de contracten.
De prijzen zijn inmiddels aanzienlijk gedaald (AMG spreekt van circa 25%, maar de werkelijkheid is momenteel circa 45%), dus dat heeft ook een doorijleffect richting 3e en 4e kwartaal.
Daarnaast is de mijn in het 3e kwartaal tijdelijk dicht en dat zou (gelet op de toelichting bij de cijfers van het 1e kwartaal) in het 4e kwartaal ruimschoots gecompenseerd worden.
Voor de Ebitda voor geheel 2023 wordt een range aangegeven van 350-380M. In het 1e halfjaar is al 225M aan Ebitda gerealiseerd, dus volgt nog een Ebitda van circa 125-155 voor het gehele 2e halfjaar!!! Dat is bijna net zoveel als in EEN kwartaal, dus van "compensatie in het 4e kwartaal kan m.i. geen sprake zijn.
Gelet op prijsontwikkeling, lagere omzetten, hogere personele kosten en investeringen, kan ik niet anders concluderen, dat het 3e kwartaal mogelijk verliesgevend zal zijn en het 4e kwartaal ook tegenvallende cijfers zal laten zien t.o.v. het 4e kwartaal 2022.
Dat zal de koers geen goed doen.
Dan de TA. Pas vanmiddag kunnen zien wat voor effect de koersdaling van vandaag (zonder enig herstel) voor schade aanricht.
De koers is aangeland op een weerstand rond de 39,70. Gelet op de stand van de RSI, MACD, e.d. zien we de lijnen (vanaf hoge standen) een draai naar beneden maken. Dat kan dus nóg dieper.
De koers is inmiddels door de SMA50 en de SMA100 gevallen en daaronder ligt de SMA200 op 38,07.
Daaronder ligt de steun op 32,67 van maart en april 2023.
Ondanks dat ik mijn hele porto AMG had afgedekt met ITM calls 44 december en ik daardoor dus inmiddels tientallen Ks "bespaard" heb, heb ik geen risico genomen dat de koers naar deze niveau's terugzakt, want verdere dalingen gaan netto ten laste van mijn porto en ik hou graag nog een mooi beleggingsresultaat voor 2023 over.
Heb dus vanmiddag rond een koers van 40,40 al mijn posities gesloten.
Ook mijn posities in Flow heb ik gesloten, want ik vertrouw de cijfers en de koersreactie daarop morgen voor geen meter.
Ik sta nu cash langs de kant.
Let wel: ik vind AMG een TOP-aandeel, maar dit overgangsjaar hakt er toch wat harder in dan ik had voorzien.
Dus blijf ik de bedrijfs- en koersontwikkelingen nauwlettend volgen en spring weer op de trein als die vooruit gaat rijden in plaats van achteruit. Tijd genoeg om e.e.a. eens rustig te bekijken.
Ik hoop voor de zittenblijvers, dat mijn visie richting 38-32 niet uitkomt, want dat gun ik niemand.
Ik heb dit soort situaties in het verleden al meer (heel veel) meegemaakt en ben daardoor nu iets sneller geworden met het uittrekken van de stekker.
Mijn visie voor wat die waard is uiteraard.