am1993 schreef op 28 juli 2023 17:15:
Persoonlijk ben ik van mening, dat de extreme daling van de koers vooral te maken heeft met het gebrek aan (vooral) informatie aan de aandeelhouders. Dat schept geen vertrouwen, als je bij tegenslagen, dat niet meldt en daarmee ook de beleggers en analisten die het aandeel volgen in het ongewisse laat.
Neem bijvoorbeeld Flow Traders, dat voor de lock down met een mededeling kwam, dat de resultaten over het 2e kwartaal zouden tegenvallen mede i.v.m. lage omzetten en lage volatiliteit. Uiteraard hadden veel aandeelhouders (gelet op de vix en de stand van de beurzen) al dat vermoeden, maar toch. De koers gaf uiteraard een reactie en zette een langzaam dalende trend in.
Vandaag komt FT met cijfers waarbij duidelijk wordt, dat ze inderdaad over het 2e kwartaal geen ruk hebben verdiend, betalen wel een interimdividend van pakweg € 0.30 en wat doet de koers? Die stijgt!
Had bij AMG dus ook kunnen gebeuren. Koers drukte al lang tegen de 50 en een duidelijke boodschap vanuit het MT had de koers even laten schrikken, met mogelijk een langzame daling, maar geen -15% na het bekendmaken van de cijfers, met ondertussen ook nog eens koersdoelverhogingen van ING en DP, met op 26 juli nog een nabrander dat de analisten een fors hogere winst verwachten.
Daar maak je geen vrienden mee.
Helaas zullen veel beleggers nu hun wonden moeten likken en kijken ze als je het woord AMG laat vallen, de andere kant op.
Dan heb je m.i. dus iets helemaal verkeerd gedaan, want die beleggers heb je dus gewoon nodig om je aandeel te kopen en de algoritmen in gang te zetten om de koers te verhogen.
Ook grote partijen zullen niet happig zijn om in te stappen, want die zouden, door het niet communiceren van tegenvallers in het verleden, kunnen denken dat er misschien nog een paar lijken in de kast zitten.
Als de CEO dus weer gaat klagen dat de koers te laag is, moet hij m.i. in de spiegel kijken.
Terzijde: Ik heb m.i. niemand hier aandacht zien schenken aan het feit, dat de heer S. meldde, dat de uitbreiding in BrazilIë wordt gefinancierd en dat pas in het 4e kwartaal duidelijk zou worden hoe dat precies zou uitpakken. Bovendien zou de bouw van de extra fabriek daar circa 2 jaar in beslag nemen. En ook, dat het plan van aanpak in de samenwerking met Shell en Aramco óók pas in het 4e kwartaal duidelijk zou worden.
Kortom: m.i. is er nog héél veel te verduidelijken. Gelukkig is de kaspositie en het financieringspotentieel van AMG behoorlijk fors, maar als je veel investeert en het zit een beetje tegen, dan kan het zo maar op zijn. Dat hebben we meer voorbij zien komen. Voorbeelden te over. Mijn vertrouwen in het MT van AMG heeft wel een deuk opgelopen.
Niets mis mee, want ik ben daardoor nóg oplettender wat dit aandeel betreft.