rene l schreef op 18 januari 2024 12:54:
[...]
Het zal op termijn voor de obligatiehouders uitdraaien op een soort van Hotel California.
De aflooptermijn van de als eerste uitgegeven obligaties series is vorig jaar verstreken.
En wat heeft Fastned gedaan, ze hebben niks afgelost, ze hebben ze gewoon doorgerold als een broodje schuifkaas.
Ik heb ook eens even wat onderzoek gedaan volgens de JBF-methode.
Als ik het zo bekijk staat de teller voor alle uitgiftes bij elkaar al dik boven de 150 Miljoen.
En met een rente van 6% moet elk jaar dus zo'n 10 Miljoen opgehoest worden om de obligatiehouders tevreden te houden.
Ze hebben nog voldoende geld in kas maar dit slinkt ook snel.
En nu geven ze wederom obligaties uit, ze gaan dit zoals gewoonlijk investeren in nieuwe laadstations.
Ik denk dan wel eens, op zich is er niks mis met Fastned, ze hadden goede bedoelingen toen ze het bedrijf opgericht hadden, maar ook hele mooie toekomstverwachtingen.
Ze zouden heel snel en in rap tempo winstgevend worden.
Maar kijk eens naar een laadstation, heel simpel gezegd, een echt verdienmodel zit er niet achter, de nettomarges zullen namelijk flinterdun blijven.
Wat je wel zou kunnen doen, je zou op elke locatie een soort van mobiele snack-kar kunnen plaatsen, dit zal zeker omzet verhogend werken, zie het als een soort van cross-selling, en aan de winst bijdragen.
Zo doet o.a. Shell het ook met hun shops langs de snelweg.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt op termijn, ik kan mij ook goed voorstellen dat de obligatiehouders op een bepaald moment ook hun investering terug willen om er andere dingen mee te doen.
Een kat in het nauw kan rare sprongen maken, en wanneer het helemaal mis gaat dan zie ik Fastned ook nog in staat om alle obligaties om te zetten in aandelen.
Het zal mij verbazen als Fastned in de huidige vorm over 5 jaar nog bestaat.