Lamsrust schreef op 27 februari 2024 13:57:
[...]
Eens. Daarom heb ik hier ook wel eens betoogd dat de beurskoers naast de prijsvorming van lithium en vanadium ook geremd wordt door de executierisico's verbonden aan het in gebruik nemen van (i) Ohio II, (ii) SP+ en (iii) de lithiumhydroxide faciliteit, waarbij de executierisico's verbonden aan de laatste fabriek de grootste zijn omdat AMG nog nooit eerder een dergelijke fabriek in gebruik heeft genomen. Voor 2024 zijn de voornaamste targets derhalve niet zozeer de hoogte van de EBITDA, maar of de beide grote capex projecten succesvol worden afgerond, i.e. dat de fabrieken volgens plan draaien. Voordeel van de lage prijsomgeving nu is dat AMG veel meer tijd kan nemen om dit zo goed mogelijk te laten verlopen, omdat de gemiste EBITDA beperkt is.
Uit hetzelfde artikel:
Billionaire Minerals Resources boss Chris Ellison has claimed partner Albemarle spent “well north” of $US1.5 billion ($2.3 billion) against its originally budgeted $US1.2 billion to build the first two 25,000-tonne-a-year production trains at Kemerton.
(...)
It is 18 months since Albemarle started the ramp-up and qualification process at Kemerton. T
(...)
The Tianqi-IGO plant at Kwinana near Perth is operating at a fraction of its 24,000-tonne-a-year nameplate capacity, producing just 617 tonnes in the December quarter. Both Albemarle and Tianqi have built and operated lithium hydroxide plants in China with none of the apparent problems and cost blowouts experienced in WA.Albemarle heeft dus plm. USD 600 mln uitgegeven voor 20,000Mton capaciteit. Dan zou AMG met plm. USD 200 mln het zeer goedkoop doen. Albemarle is dus al 1.5 jaar bezig om de lithiumhydroxidefaciliteit aan de praat te krijgen, dus als AMG dat met kerst 2024 op de rails heeft mogen we tevreden zijn.